Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Minimaal 60 Groenteman met Ster deelnemers in 2018

Tholen - Terwijl de ondernemers met ster(ren) volop in de belangstelling kunnen staan bij hun klanten en de (regionale) media, richt ADN het vizier op het nieuwe traject 2018. "Ook wij willen ieder jaar verbeteren, het moet een nog groter succes worden dan de afgelopen twee keer", vindt Mark Heemskerk, directeur van ADN. "We hebben ons ten doel gesteld om komend jaar minimaal 60 deelnemers in te schrijven voor de Verkiezing. Niet dat we dat voor onszelf willen, maar de verkiezing bewijst inmiddels al twee jaar de toegevoegde waarde voor de branche, maar belangrijker nog: de toegevoegde waarde voor alle deelnemende bedrijven."


Noor Wijn (r) met Arjan Klarenbeek en zijn team

Adviezen
De sterren zijn belangrijk, zeker ook als marketinginstrument, maar het belangrijkste doel voor de deelnemers is dat zij inzicht krijgen in de eigen onderneming en deze kunnen verbeteren, zelfs als je drie sterren behaalt. Professionals lichten de onderneming zowel aan de voorkant als achterkant door. De meeste deelnemers zijn te spreken over de adviezen die ze van hen krijgen.


Jurylid Dries van 't Ven

Details
Het bezoek van de juryleden Noor en Marian die de voorkant van de winkel door de ogen van de klant bekijken, wordt erg spannend bevonden door de deelnemers. "Het is een momentopname, je weet niet wanneer ze langskomen. Stel dat iemand ziek is en je hebt je winkel niet goed op ordeā€¦ het gaat om de details", is een veelgehoorde angst. Gelukkig wordt door de juryleden uiteraard naar het grotere geheel gekeken en kunnen zij uitstekend beoordelen of de ondernemer en zijn personeel de zaakjes op orde hebben. Zo vertelt een van de deelnemers "Ik liep die hele dag met mijn schort verkeerd om, maar dat leverde gelukkig geen minpunten op"!


Jurylid Gerard Schraverus

Investering betaalt zich terug
Een groentewinkel die jurylid Noor vorig jaar en dit weer jaar bezocht was Huver Groente & Fruit uit Emmeloord. In 2016 haalden ze net geen ster. "Ik heb daar best een tijd van wakker gelegen", vertelt Henk Huver die enorm blij is, want dit jaar verdiende hij wel een ster. "Uiteindelijk zijn we flink aan de slag gegaan met de verbeterpunten uit het rapport van vorig jaar en hebben we onder andere de 'voorkant' goed onder handen genomen. Toen merkte ik dat dit goed uitwerkte, zeker toen een vaste klant lieten blijken de veranderingen te waarderen."

Marketing
Iets wat veel ondernemers nog lastig vinden of waar ze te weinig tijd voor nemen, is het maken van marketingplannen, vertelt jurylid Dries van 't Ven. Hij nam de 'achterkant' onder de loep, het ondernemerschap. "Hoe maak ik reclame voor mezelf is een van de lastigste zaken. Dat herken ik vanuit de tijd dat ik zelf een groentewinkel had. Daarom gaan we daar komende tijd in de ADN studieclubs meer aandacht aan besteden. Moeilijk is het niet, als je er dagelijks een kwartiertje aan besteedt, kom je al een heel eind." Een ander punt dat Dries tegenkomt is het vaststellen van de juiste margemix. "Veel ondernemers gaan op hun onderbuikgevoel af, beter is om daar wat meer over na te denken. Schrijf het op en kijk of het werkt ", is zijn advies.

Klantcontact
Collega jurylid Gerard Schraverus bekijkt ook de achterkant. "De meeste ondernemers hebben een passie voor het product en grote vaktechnische kennis waarop zij hun bedrijfsvoering baseren. Er is veel winst te halen door meer cijfermatig te kijken en bijvoorbeeld klantdata bij te houden en meer met het kassaregistratiesysteem te doen. Een aantal ondernemers dat vorig jaar ook meedeed en die deze zaken hebben opgepakt, zien dit terug in hun resultaten. Ondernemers die voor het eerst meedoen, kunnen weer van hun kennis profiteren via de studieclubs en kenniskringen. Dat werkt positief. Er zijn ook ondernemers die een beetje blijven hangen in waar ze goed in zijn. Belangrijker is dat ze kijken of ze met de juiste dingen bezig zijn. Iedereen werkt hard en lang en het volgen van workshops in de avonduren is natuurlijk een extra belasting. Vervolgens moet je die kennis weer toepassen. Maar als ondernemer moet je je op alle vlakken blijven ontwikkelen en verbeteren, het is de enige manier om te overleven. Veel retailers zijn nog voor 80% winkelier en voor 20% ondernemer. In het ondernemen moeten ze dus een inhaalslag maken. Als dat lukt, hebben ze ten opzichte van de supermarkt het grote voordeel van het directe klantencontact dat ze verder kunnen benutten. Dus achter de kassa vandaan en naar die klant toe, ook virtueel", besluit Gerard.