Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
import goedkoper

Levendige vraag naar Italiaanse knoflook

De binnenlandse knoflookproductie dekt de vraag niet volledig waardoor import noodzakelijk is, hoewel retailers Italiaanse AGF steunen. In 2014 zette Italië de helft van zijn binnenlandse oogst in het buitenland af en importeerde het land evenveel. Gecertificeerde knoflook van hoge kwaliteit wordt naar het buitenland geëxporteerd terwijl import product laag geprijsd en van mindere kwaliteit is. 

Ettore Navarra, van Azienda Le Aie, geeft uitleg over de Aglio di Voghiera Dop knoflook die de coöperatie produceert. "De kwaliteit is goed en de opbrengst bedraagt 10 tot 12 ton per hectare (droog gewicht). De droge omstandigheden van dit seizoen hebben geen gevolgen voor de productie gehad en de teler is er zelfs in geslaagd om de problemen met Fusarium op te lossen.


Ettore Navarra

"Ik ben geen grote marktkenner maar ik weet wel dat Italië minder knoflook produceert dan het consumeert. Er is dus altijd een afzetmarkt voor binnenlands product. Alleen de prijs varieert. Deze zou eigenlijk niet onder de €2,50 mogen zakken voor verpakte kwaliteitsproducten. Buitenlandse knoflook is altijd goedkoper vanwege de lagere kosten (en hogere opbrengst per hectare) en er zijn producenten die de prijzen naar beneden halen."



Retailers kijken meestal wel naar de herkomst van het product maar letten minder op het Pdo-predicaat (BGA). Ook op de buitenlandse markt wordt dit predicaat onvoldoende gepromoot. Consumenten zijn niet op de hoogte van het verschil. Ze zijn bekend met het Doc-predicaat voor wijnen maar Pdo zegt ze niets. Gelukkig merken ze snel genoeg dat het een goed product is."



In maart vond er in Sulmona een internationale knoflookconventie plaats waar de huidige situatie werd besproken en een gezamenlijke toekomststrategie werd opgesteld. Zo is er behoefte aan Europese coördinatie om het gebruik van actieve principes te standaardiseren. 
Publicatiedatum: