Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marc America, groenten- en fruitzaak Elma

"De kleinhandel hoort te spelen met fruit"

Tholen - In de 14 jaar die Marc America samen met zijn vrouw actief is in zijn groeten- en fruitzaak Elma in Sint-Truiden, is het verkoopgedrag van mensen veranderd. De man die begon als teler, ziet dat vooral de champignons in populariteit aan het verliezen zijn.


Eigenaar Marc America kiest eerst voor kwaliteit, dan kijk hij pas naar herkomst. Zo komen allebei de trossen druiven uit België, al is de grote Leopold III-druif veel smaakvoller dan de kleinere variant.

"De verkoop van de standaard champignons zakt enorm", zegt eigenaar Marc America. "Champignons zijn echt typische familiegroenten. Misschien verkoopt het minder omdat wij met z'n allen minder bezoek krijgen. We zien in ieder geval dat rond de feestdagen, dus wanneer mensen weer bij elkaar komen, de verkoop opeens weer flink stijgt. Vooral de kleine champignons verkopen wij goed. Want hoe groter de champignon des te lager de prijs en hoe minder goed de smaak is."


Het paddenstoelenaanbod bij Elma. 

Gesneden ananas
Marc merkt dat steeds meer mensen kiezen voor het gemak. Soepgroenten, wokgroenten en verse sinaasappelsap zijn dan ook niet meer weg te denken uit zijn zaak. "Doordat ik tegenwoordig voorgesneden ananas verkoop, gaan ze veel makkelijker weg", vertelt de eigenaar van Elma. "Vroeger verkocht ik met moeite zes ananassen per week, tegenwoordig is dat drie keer zoveel, alleen dan per dag. Het is makkelijk meegenomen en daarnaast verkopen we het fruit voor dezelfde prijs als de ongesneden variant." 


Sinds Marc de gesneden variant van de ananas aanbiedt, verkoopt hij veel meer.

1000 koppen soep
Naast dat er klanten naar Elma in Sint-Truiden komen, levert Marc ook verse producten aan scholen, bedrijven en particulieren. "Door de week ben ik bijvoorbeeld ook druk bezig voor de scholen", vertelt hij. "Soms gaan daar hele stukken fruit heen, maar af en toe maak ik ook soep voor heel de school. Dan moet ik voor 1000 leerlingen soep maken. Daar ben ik naast de kleinhandel ook volop mee bezig."


Marc maakt niet alleen voor de scholen soep. Ook de klanten in de winkel kunnen uit verse soepen kiezen.

Belgisch mits kwaliteit
In de loop der jaren is de verzaak in Sint-Truiden met 10 procent gegroeid. Volgens de eigenaar zijn er een aantal redenen waarom zijn klanten Elma verkiezen boven de supermarkten. "Wij verkopen producten die de supermarkten niet verkopen, daarin onderscheiden wij ons", vertelt Marc. "Neem de Leopold III-druiven, die verkopen de grotere warenhuizen niet. De kwaliteit is super, maar daar betaal je dan ook voor. Als het mogelijk is, proberen wij zoveel mogelijk Belgische producten te verkopen. Veel fruit in Sint-Truiden halen wij hier gewoon uit de buurt. Toch is het niet zo dat ik per se Belgische producten wil hebben. Eerst kijk ik naar de kwaliteit, dan naar de herkomst. Belgische producten neem ik alleen af als ze kwalitatief goed zijn."

De winkel in Sint-Truiden.

Als extra service geeft Marc bewaaradvies: "Mensen bewaren tomaten in de koelkast en appelen in de fruitschaal. Dat zou eigenlijk andersom moeten zijn."

Als voorbeeld noemt de eigenaar de kwaliteit van de sperziebonen. Hoewel dat soort groenten in Nederland en België ook geteeld worden, haalt de detaillist zijn bonen toch liever uit Kenia. "De kwaliteit van de sperziebonen uit Kenia zijn gewoon veel mooier", vertelt Marc. "Daarnaast zitten er ook niet snel draadjes aan. Dan is de keuze voor mij makkelijk gemaakt." Ook de maat van het fruit is volgens de eigenaar bij de supermarkten anders. "Bij mij gaan er zes ananassen in een doos, terwijl dat er bij de supermarkten vaak negen zijn", zegt hij. "De ananassen in de supermarkt zijn dus kleiner en zuurder, de doos is tenslotte in beide gevallen even groot. Wanneer je het buitenste en het binnenste van de ananas eraf haalt, blijft er in de supermarkt niets meer van de vrucht over." 

Spelen met fruit
Een ander punt waar Elma zich mee onderscheid van de retail? "Door te spelen met fruit", geeft de eigenaar aan. "Neem de sinaasappelsap die ik verkoop, die smaakt altijd goed bij mij. Dat is bij de supermarkt niet altijd het geval. Ik mix de verschillende soorten sinaasappelen voor de sinaasappelsap. Het einde van het Zuid-Afrikaanse seizoen is heel erg zoet, terwijl het begin van het Spaanse seizoen weer zuur is. Wanneer ik de sinaasappelen mix, krijg je een perfect smaak. Bij de supermarkten worden de oudste sinaasappelen in voorraad eerst opgemaakt. Dan kan het zo zijn dat je 's ochtends nog lekkere zoet sap hebt uit Zuid-Afrika, maar 's middags de Spaanse variant hartstikke zuur is."

Een overzicht van de winkel, met links de automatische sinaasappelpers.

Van teler naar detaillist
Jaren geleden is Marc na zijn landbouwgerelateerde studie gaan werken als fruitteler. Die ervaring heeft hem geholpen om het werk te kunnen doen, dat hij nu doet. "Ik weet daardoor beter wat ik doe in mijn zaak", vertelt hij. "Ik heb appelen, peren, kersen en zelfs pruimen geteeld. Zowel het telen als mijn eigen zaak runnen, vind ik mooi om te doen. De risico's bij het telen zijn alleen wel groter. Moeder natuur regelt alles. Kijk naar het laatste appelseizoen. Ik ken mensen waar slechts één of twee appelen aan de boom hingen, terwijl dat anders 20 kilogram per appelboom hoort te zijn. Dat heb je bij een kleinhandel niet."

Voor meer informatie:
Elma
Dekkenstraat 8
3800 Sint-Truiden (België)
T: +32 (0) 11 69 23 56