Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italiaanse kwaliteit van granaatappelen loopt uiteen

"Momenteel kampt de granaatappelmarkt in het Middellandse Zeegebied met een overvloedige aanvoer die zorgt voor lagere prijzen. Gelukkig zijn de prijzen voor Italiaanse granaatappelen (vooral uit Sicilië) maar licht gedaald ten opzichte van andere herkomstgebieden," legt de salesmanager van het Siciliaanse bedrijf Pomèl uit, dat gespecialiseerd is in de teelt en verkoop van premium granaatappelen. Dankzij zijn ruim 40 telers en areaal van 120 hectare (waarvan 40 productief) zal Pomèl in 2017 naar verwachting 400 ton granaatappelen oogsten. 



De hoge kwaliteit van de productie en de prijzen zijn in lijn met die van vorig jaar of misschien zelfs wat hoger. 

Vooruitzichten voor dit seizoen
"We verwachten dat de concurrentie groeit en dit zal zijn weerslag hebben op de prijzen van fruit in lagere of middelmatige kwaliteitsklassen. Fruit van topkwaliteit zou zijn positie op de markt echter moeten kunnen behouden. " 



Vraag en aanbod
De belangstelling voor deze fruitsoort groeit. Dit geldt voor zowel de versmarkt als de verwerkende sector. Het probleem is echter niet of de vraag stijgt maar of het aanbod sneller groeit dan de vraag, wat zou kunnen leiden tot de bekende gevolgen."



Grootste markten voor Italiaanse granaatappelen
Italië blijft een uitstekende markt die ontvankelijk is voor dit kwaliteitsproduct en zijn gezonde eigenschappen. "Ondanks dat het een interessante markt is, is de concurrentie op de Noord-Europese markt sterk, met name van Israël, Turkije en Spanje. We focussen dan ook op bioproducten om ons op deze markten te kunnen onderscheiden."

De meeste Italiaanse granaatappelen worden vers verkocht hoewel er ook bewerkte producten op de markt zijn (pitten, sappen, jam, etc.).



In het buitenland is het grootste gedeelte van de productie daarentegen voor de bewerkte sector bestemd. Dit komt vooral door de lage prijzen en mindere kwaliteit.


Publicatiedatum: