Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Light-avocado's bevatten 30% minder vet

In Spanje is de eerste 'light' avocado gepresenteerd. Het product komt op de markt onder de merknaam Isla Bonita van Eurobanan en bevat 30% minder vet dan de meeste andere avocadorassen die er op de markt zijn. 

"We importeren al tientallen jaren avocado's. We hoorden vaak van klanten dat ze dol waren op dit fruit maar het niet te vaak durfden te eten vanwege het hoge aantal calorieën," legt Ramón Rey van Isla Bonita uit. "Het is onze verantwoordelijkheid om fruitsoorten te selecteren die de voedingswaarde hebben die onze klanten verwachten en fijnproevers nieuwe smaakervaringen bieden."





"Momenteel is er wereldwijd sprake van een ware 'avocadogekte' met name onder millennials. Alles wat met deze vrucht te maken heeft, wordt met open armen ontvangen hoewel sommigen van mening zijn dat de avocadokoorts alle perken te buiten gaat."

"Aguacate Light is een gedurfd product. Tot nu toe was het 'light' predicaat voorbehouden aan bewerkte levensmiddelen maar wij brengen nu een light fruitsoort op de markt, wat op zichzelf een revolutionair idee is. Dit ras is mild van smaak en heeft sappiger vruchtvlees waardoor het zich bij uitstek leent voor de bereiding van smoothies, koude soepen, cocktails etc. Avocado's kunnen vanaf nu dus ook gedronken worden. Het wordt dan ook tijd om deze fruitsoort opnieuw te ontdekken."

In haar zoektocht naar een avocado met een lager calorische waarde heeft Isla Bonita 32 rassen uit 6 verschillende landen geanalyseerd, waarbij slechts een paar rassen geschikt bleken. "Als AGF-experts weten we dat avocadorassen per land verschillen vanwege klimatologische omstandigheden. Een aantal van deze rassen hebben interessante kenmerken. Light avocado's komen van nature voor in een specifiek tropisch klimaat in gebieden in Centraal- en Zuid-Amerika. We hebben de avocadoconsumptie in Spanje onderzocht, waar Hass het meest verhandelde ras is. Er worden ook andere rassen gegeten maar deze hebben niet altijd een lager vetgehalte dan Hass. Bacon heeft bijvoorbeeld een hoger vetgehalte en hetzelfde geldt voor Carla en Lula. Hierbij dient ook opgemerkt te worden dat hetzelfde ras niet in alle landen dezelfde voedingswaarde heeft omdat het onder andere omstandigheden wordt geproduceerd. Aan deze beweringen is grondig onderzoek vooraf gegaan," vervolgt Ramón Rey. 

De lancering van dit product zal mogelijk nieuwe consumenten en klanten aantrekken. "De eerste groep zal wat vaker avocado op het menu kunnen zetten en de tweede groep, en dan met name de horeca, heeft een veelzijdig product ter beschikking dat zich voor nieuwe bereidingen leent omdat het minder snel verkleurt, een handige bijkomstigheid in de keuken.




Ramón Rey legt uit dat de avocadoconsumptie de laatste jaren exponentieel is gegroeid dankzij de superfood status van het fruit. "De calorische waarde vormt dus geen beperking voor de afzet van deze fruitsoort omdat hij zoveel goede eigenschappen bezit. De light avocado is rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Het verschil is alleen dat de vrucht 30% minder vet bevat."

Om het predicaat 'light' te kunnen gebruiken, laat het bedrijf zijn avocado's uitgebreid analyseren door onafhankelijke laboratoria. De avocado zal vrijwel jaarrond verkrijgbaar zijn bij speciaalzaken en retailketens zoals El Corte Inglés, Hipercor en Supercor. "Het product is eveneens verkrijgbaar bij Makro en regionale ketens zoals Gadis, Deza en Hermanos Martín. De komende weken zullen we nieuwe verkooppunten bekendmaken," laar Ramón Rey weten. 

Isla Bonita was een pionier op het gebied van de import van exotische groenten en fruit die destijds nog onbekend waren maar inmiddels dagelijkse kost zijn, zoals papaja en ananas. "Innovatie is onderdeel van onze merkfilosofie. Consumententrends zijn niet langer uitsluitend gericht op gezonde producten maar ook in toenemende mate op een gepersonaliseerd aanbod," voegt Ramón Rey er tot besluit aan toe.
Publicatiedatum: