Spanje: Grapefruitoogst daalt met 24%
Ondanks deze algemene daling zijn de vooruitzichten van de sector goed. Tijdens de wintercampagne blijft Spanje namelijk de tweede grootste leverancier van de EU qua hoeveelheden. Alleen Turkije produceert meer. In termen van kwaliteit wordt de Spaanse grapefruit echter beschouwd als superieur aan de Turkse, wat duidelijk wijst op groeimogelijkheden. Bovendien heeft Spanje zich, gezien de mindere oogsten in Florida en Israël, binnen de EU sterk gepositioneerd als essentiële leverancier om aan de vraag te kunnen voldoen.
Balans van de campagne 2016-2017
De campagne 2016-2017 eindigde met een oogst van in totaal 80.783 ton, voornamelijk bestemd voor export naar de Duitse en Franse markten, die 50% van de productie opeisen. Een kleine hoeveelheid werd geëxporteerd naar overige markten (2.500 ton), wat een sterke stijging was. Verder is het de moeite waard om te benadrukken dat veel moeite wordt gedaan om nieuwe afzetmarkten te ontwikkelen en te consolideren, zoals Zwitserland, Zuid-Afrika, China, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. Ondertussen zou de binnenlandse markt ongeveer 7.000 ton moeten afnemen met ieder jaar een kleine toename en meer grapefruits op de schappen van supermarkt en specialisten. Ten slotte nam de verwerkende sector nog ongeveer 10.000 ton aan kwalitatief minderwaardig fruit op.