In Spanje breidt de kiwiteelt zich uit. Het areaal bedraagt momenteel meer dan 1.100 hectare. De komende jaren komen hier nog 150 hectare bij. Volgens de ramingen zal het verhandelbare volume in 2017 ongeveer 15.000 ton bedragen, 15% meer dan in 2016. Bijna al het fruit is voor de binnenlandse markt bestemd en er worden slechts bescheiden volumes geëxporteerd. Spanje blijft de grootste importeur op Europees niveau. In 2016 overschreed het importvolume de 160.000 ton.
Ook in Griekenland wint de kiwiproductie aan populariteit hoewel het groeitempo sinds 2016 iets afgenomen is. In totaal wordt het kiwi-areaal op 9.000 hectare geschat. De raming voor 2017 wijst in de richting van 185.000 ton, een stijging van 15% ten opzichte van vorig seizoen. Een belangrijk deel van de van de Griekse productie wordt geëxporteerd, met name omdat de binnenlandse markt op jaarbasis niet meer dan 15.000 ton op kan nemen.
De meeste kiwi's uit Californië zijn van het ras Hayward maar het aantal golden kiwiplantages neemt eveneens toe. De productie zal in 2017-2018 naar verwachting licht dalen naar 27.700 ton, 3% minder dan het jaar daarvoor. Ruim 80% van het fruit wordt op de binnenlandse markt verkocht en de export vindt vooral naar Mexico plaats, op afstand gevolgd door Canada, Japan en Taiwan.
In 2017-2018 zal de kiwiproductie op het noordelijk halfrond iets meer dan 701.000 ton bedragen, -5% ten opzichte van het jaar daarvoor. De grotere productie in Portugal, Spanje en Griekenland compenseert de daling in Californië, Frankrijk en Italië.
Kiwiproductie noordelijk halfrond (tonnen)
Bron: IKO – Klik hier voor een vergroting
De situatie op het zuidelijk halfrond vertoont grotere verschillen. In Nieuw-Zeeland blijft het areaal groeien. In 2016 bedroeg het al 12.800 hectare. Er is een lichte daling in de Hayward productie. Er worden momenteel op 4.500 hectare golden kiwi's geteeld (bijna allemaal van het ras SunGold). In 2017 bereikte de productie 420.000 ton, ten opzichte van 520.000 ton in het jaar daarvoor (-20%). Gezien de potentiële productiecapaciteit zal in 2018 mogelijk een volume van 540.000 ton gehaald worden.
In Italië bedroeg het kiwi-areaal in 2017 iets meer dan 24.700 hectare, 2% meer dan in 2016. De situatie verschilt echter sterk per regio. In Piëmont is er sprake van een daling van 4% als gevolg van ziektes. Ook in de regio Verona zijn plantages door ziektes getroffen. Gelukkig worden deze verliezen deels gecompenseerd door nieuw plantages. In Emilia-Romagna blijven de volumes stabiel ondanks de vele jonge boomgaarden. In Lazio is de Hayward productie licht gedaald en breidt het goldenareaal zich snel uit. Ook in Bacilicata, Campania en Calabrië groeit het kiwi-areaal.
Export
In 2016-2017 bedroeg de kiwi-export 323.000 ton, een daling van 18% ten opzichte van het voorgaande jaar en gelijk aan de periode 2014-2015. Dit was het gevolg van de kleinere beschikbare volumes. Het fruit werd naar 85 bestemmingen over de hele wereld geëxporteerd. De aandacht verschuift van traditionele markten naar veraf gelegen markten zoals Noord- en Zuid-Amerika, het Midden- en Verre Oosten.
Import
Italië importeert gewoonlijk tussen de 45.000 en 55.000 ton per jaar. In 2016 bedroeg de import 51.000 ton, het hoogste sinds 2011 en 13% hoger ten opzichte van 2015. Buiten het seizoen domineert fruit uit Nieuw-Zeeland en Chili de markt, hoewel de volumes uit Chili de laatste tijd lijken te dalen. Nieuw-Zeeland was in 2016 de belangrijkste leverancier (28%), een daling van 8% ten opzichte van het seizoen daarvoor. Chili vertegenwoordigde 25% van het totaal met minder dan 13.000 ton. In jaren dat er minder binnenlands product beschikbaar is, wordt er meer uit Griekenland geïmporteerd. Onlangs bedroeg de export uit Griekenland 11.000 ton.
Kiwi's vormen 2,6% van het volume AGF dat in Italië verkocht wordt. In de herfst en winter neemt de afzet toe omdat er dan minder concurrentie van ander fruit is. Uit cijfers van GfK die CSO Italië verwerkte werden er vorig jaar 118.000 kiwi's verkocht, wat in lijn is met de afzet van de voorgaande twee jaren. De consumptie is in 2017 ook stabiel, met een stijging van 1% in de volumes dien van januari tot juli afgezet werden ten opzichte van dezelfde periode van het voorgaande jaar. In 2016 kocht 79% van de Italiaanse huishoudens minimaal één keer kiwi's. Tien jaar geleden lag dit percentage op 89%. Positief uitgelegd betekent dit dat er dus potentiële klanten zijn die het product vroeger kochten. Campagnes zouden zich dan ook op deze groep en nieuwe klanten moeten richten.
Bron: CSO for FreshPlaza