"Eigen klanten opgebouwd, nu zelf vermarkten"
Komkommers en aardbeien en tomaten
Pieter heeft zijn lidmaatschap van de club dan ook per 1 januari opgezegd. "We hebben klanten rechtstreeks bij de winkelketens. Die rechtstreeks beleveren gaat goed en is iets wat veel Nederlandse spelers niet lukt - dan zit er vaak nog handel tussen. Daarom gaan we ook de komkommers, aardbeien en de tomaten van de Nederlandse kwekerijen zelf de afzet verzorgen."
In Duitsland breidt Pieter de kwekerij momenteel verder uit. In december gaan de nieuwe planten de kas in en volgend jaar worden er niet meer alleen tomaten, maar ook paprika's geteeld op het complex. De groenten uit de kas gaan onder het merk Luther de markt op. De Nederlandse producten krijgen die titel niet. "Dat is Hollands product." Duitsland zal de belangrijkste doelmarkt zijn.
Dat hij geen gebruik meer kan maken van GMO-subsidies, maakt Pieter niet uit. "In Nederland bouwen we niet en in Duitsland zijn we nooit aangesloten geweest bij een erkende vereniging, en kunnen we dus ook geen GMO gebruiken. Het beperkt je ook in handelingsvrijheid naar de markt toe. De vrijheid van ondernemen is voor ons belangrijker."
Voor meer informatie:
Van Gog Kwekerijen
www.vangogkwekerijen.nl