Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jacco de Groot, Groot & Zn.:

"Verstekelingenproblematiek is een drama"

Tholen - "De verstekelingenproblematiek is een drama," zegt Jacco de Groot van logistiek dienstverlener J. de Groot & Zn in reactie op het bericht dat transportbedrijf Reinig stopt met ritten naar Engeland. In De Telegraaf spreekt de directie van het Groningse bedrijf van bedreigingen met stokken en aanvallen met stenen. Ook J. de Groot & Zn die dagelijks 3 tot 4 vrachtwagens met AGF door de tunnel naar het Verenigd Koninkrijk vervoert, heeft veel last van de mensensmokkelbendes. "De jungle is dan wel weg, maar de problematiek blijft. De politiek besteedt er te weinig aandacht aan. Het is levensgevaarlijk", aldus Jacco.

Maatregelen
De J. de Groot & Zn heeft diverse maatregelen genomen om de veiligheid van chauffeurs en goederen te waarborgen. "We hebben luchtsloten op de trailers aangebracht en de chauffeurs mogen vanaf Gent tot aan Calais niet stoppen", vertelt Jacco. Eenmaal op de parkeerplaats in Calais kunnen de vrachtwagens door een scan rijden en zijn daarna gevrijwaard, mochten verstekelingen aangetroffen worden.

Havens
De problematiek speelt niet alleen rondom de tunnel naar het Verenigd Koninkrijk, ook in de havens van IJmuiden en Hoek van Holland wordt het probleem volgens Jacco groter. "Ook daar moet je tegenwoordig steeds voorzichtiger zijn."

Niet alle AGF-logistieke dienstverleners ervaren evengrote last van verstekelingen. Marcel van Bruggen van ABC Logistics: "Wij hebben geconditioneerd transport en rijden met gesloten en verzegelde containers. Daar kunnen verstekelingen niet makkelijk binnenklimmen." Voor DailyFresh Logistics zijn de ferry's de hoofdroute naar het Verenigd Koninkrijk, van de tunnel wordt minder vaak gebruik gemaakt. De indruk is dat de overzeese routes veiliger zijn.