"Verstekelingenproblematiek is een drama"
Maatregelen
De J. de Groot & Zn heeft diverse maatregelen genomen om de veiligheid van chauffeurs en goederen te waarborgen. "We hebben luchtsloten op de trailers aangebracht en de chauffeurs mogen vanaf Gent tot aan Calais niet stoppen", vertelt Jacco. Eenmaal op de parkeerplaats in Calais kunnen de vrachtwagens door een scan rijden en zijn daarna gevrijwaard, mochten verstekelingen aangetroffen worden.
Havens
De problematiek speelt niet alleen rondom de tunnel naar het Verenigd Koninkrijk, ook in de havens van IJmuiden en Hoek van Holland wordt het probleem volgens Jacco groter. "Ook daar moet je tegenwoordig steeds voorzichtiger zijn."
Niet alle AGF-logistieke dienstverleners ervaren evengrote last van verstekelingen. Marcel van Bruggen van ABC Logistics: "Wij hebben geconditioneerd transport en rijden met gesloten en verzegelde containers. Daar kunnen verstekelingen niet makkelijk binnenklimmen." Voor DailyFresh Logistics zijn de ferry's de hoofdroute naar het Verenigd Koninkrijk, van de tunnel wordt minder vaak gebruik gemaakt. De indruk is dat de overzeese routes veiliger zijn.