Boon Foodconcept op plek acht van top 100 meest innovatieve bedrijven
Boon
Boon (ver)stopt de bonen niet in een blik of verpakt ze achter glas, maar brengt bonen in een korte route naar de koelkast. Bovendien ontwikkelt Boon nieuwe teeltsystemen voor een betere kwaliteit boon en nieuwe producttechnologieën. Michael Luesink, oprichter van Boon: "Ik ben ontzettend trots met deze 8e plaats. En dat terwijl we pas 2,5 jaar bezig zijn. Dit versterkt mijn ambitie om bonen in de wekelijkse routine van consumenten te krijgen. De boon is het perfecte alternatief voor vlees. De productie van vlees drukt zwaar op het milieu, dus dat moet worden verminderd. Bonen zitten bovendien vol gezonde voedingsstoffen en zijn de meest duurzame manier om eiwitten te consumeren. Duurzaam eten moet gewoon de lekkerste keuze worden".
Groentehagelslag
Een andere innovatie op het gebied van bewerkte AGF komt van Orfi-food. Hun groente hagelslag (vega-choqs)was goed voor de 70e plaats. Deze groentenpops lijken op een kruising tussen fruithagelslag en chocoladehagelslag. De binnenkant bestaat uit krokante groente en de buitenkant uit chocolade. Vega-choqs bevatten nauwelijks suiker en zijn krokant op het brood of in de yoghurt.
Verneveling kiemremmers
Plek 48 wordt ingenomen door Frans Veugen Bedrijfshygiëne BV die met minder chemische middelen een langere houdbaarheid van aardappelen realiseert. Door kiemremmers zo fijn mogelijk te vernevelen over de aardappel met behulp van de Synofog doet kunnen aardappelen beter bewaard worden. De Synofog vernevelt de kiemremmers met druppels van gemiddeld 1,5 micron wat voor een zeer dun laagje op de aardappelen zorgt en er minder gebruik van chemie nodig is om het kiemen van de aardappel tegen te gaan. Deze nieuwe generatie kiemremmers zijn geconcentreerder en hebben een lager vlampunt. In tegenstelling tot traditionele thermische vernevelaars is de temperatuur van de Synofog volledig instelbaar en daardoor veilig te kiezen voor brandbare stoffen.
Europese thee
Special Plant Zundert ontwikkelde een thuisteeltproces voor de theeplant Camelia Sinencis. 97% van de wereldbevolking drinkt thee. Maar al eeuwen lang hebben we geen eigen theeproductie in Europa. Na een proces van veredelen, zoeken naar genetica en 6 jaar puzzelen, is het gelukt een stabiele productie op te zetten en deze voor iedereen toegankelijk te maken. De ambitie is om een eigen Dutch blend te ontwikkelen en eigen thee producten in heel Europa mogelijk te maken. Goed voor plek 76 in de innovatieve top 100.
Verspilling
Op plek 38 staat de app van NoFoodWasted. Daarmee kan de consument in één oogopslag zien welke producten in de buurt tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en in de aanbieding zijn. Dit kan bij de lokale supermarkt zijn, maar ook bij een restaurant in de buurt.