Picn n Pay, de tweede grootste supermarktketen van Zuid-Afrika, gaat toch geen bitcoins accepteren. De keten experimenteerde eerder dit jaar een betalingsvorm met bitcoins, maar ziet ervan af om het betaalsysteem bij alle vestigingen te implementeren. Het betaalsysteem werd als pilot opgezet in samenwerking met de startup-bedrijven Electrum en Luno. Het initiatief was alleen beperkt tot de kantines van de stafleden en is op dit moment niet meer in gebruik. (coindesk.com)
22% toename voor supermarktprijzen door Brexit
Britse consumenten krijgen volgens het British Retail Consortium mogelijk te maken met hogere prijzen in supermarkten. De reden hiervoor zijn de nieuwe tarieven die worden ingesteld, als de Britse overheid niet tot een overeenkomst kan komen met betrekking tot de Brexit. Zoals de situatie er nu voor staat kan volgens het BRC er sprake zijn van een toename van 22% voor producten die uit de EU afkomstig zijn. (esmmagazine.com)
Amazon breidt thuisbezorging in Italië uit
Amazon gaat in Bologna ruimte in zijn distributiecentra reserveren voor het leveren van boodschappen, waaronder verse groente en fruit. Volgens verschillende bronnen is de uitbreiding van de thuisbezorgservice een gevolg van de succesvolle lancering van Amazon Prime Now in Milaan. (igd.com)
Australië: Coles voltooit reorganisatie
Coles heeft vijf nieuwe commerciële afdelingen opgezet, die erop gericht zijn om de samenwerking met leveranciers efficiënter te laten lopen. Ook heeft het bedrijf een nieuwe CFO aangesteld, die nieuwe zakelijke mogelijkheden gaat beoordelen. De nieuwe afdelingen zijn opgezet voor onder andere bakproducten, vlees, vis en delicatessen en versproducten. Alle afdelingshoofden staan direct onder CEO John Durkan. De reorganisatie moet ervoor zorgen dat het bedrijf zich meer richt op de consument en dat de communicatie met leveranciers wordt verbeterd.(esmmagazine.com)
Portugal: Meu Super heeft snelle omzetgroei
De Portugese supermarktketen Meu Super zag zijn omzet sinds het begin van het bedrijf in 2012 tot 14 keer toenemen. De keten valt onder de retailgroep Sonae MC. Meu Super had in 2012 nog een omzet van €7,8 miljoen, maar deze is in 2016 uitgegroeid tot €113 miljoen. Het aantal vestigingen stond in 2012 nog op 24, terwijl dit aantal met het einde van 2016 was uitgegroeid tot een netwerk van 260 winkels. (esmmagazine.com)
VS: Irma schaadt leveringsketen in Florida
De orkaan Irma heeft een significante impact gehad op de leveringsketen in de supermarktsector van Florida. Hoewel de storm al ruim een week terug langs de regio is getrokken, zijn er nog steeds lege schappen in supermarkten te vinden.
Klik hier om meer te lezen op orlandosentinel.com.
VS: Kroger introduceert "Zero Hunger | Zero Waste"-plan
Kroger Co. heeft onder de naam "Zero Hunger | Zero Waste" een ambitieus plan aangekondigd. Het plan is erop gericht om actief iets aan te pakken, dat door de CEO van Kroger de "paradox van honger en voedselverspilling" wordt genoemd. Met het nieuwe initiatief wil Kroger voor 2025 honger bestrijden in regio's waar de keten actief is en tegelijkertijd de mate van voedselverspilling binnen het eigen bedrijf tegengaan. Voor het initiatief wordt een investeringsfonds opgezet van $10 miljoen (€8,3 miljoen), dat onder andere wordt gebruikt om voedseldonaties efficiënter en kwalitatief beter te maken. (supermarketnews.com)
Meer ontevredenheid over online supermarktsector
Een recent onderzoek van Morgan Stanley laat zien dat het percentage aan consumenten dat ontevreden is over de eigen ervaringen met de online supermarktsector is toegenomen. Het aantal ontevreden klanten is jaar op jaar toegenomen van 17% naar 27%, aldus Quartz. Uit het onderzoek blijkt ook dat 84% van de online consumenten toch meer de voorkeur heeft voor het zelf kiezen van producten in een fysieke winkel. Dit percentage is sinds 2016 gelijk gebleven. (fooddive.com)
Nielsen: Bioproducten worden goedkoper
88% van alle Amerikaanse huishoudens heeft in het afgelopen jaar wel eens biologische producten gekocht. De omzet van biologische producten nam jaar op jaar toe met 9,8% en qua volume met 11,4%. Bioproducten worden steeds meer beschikbaar buiten het duurdere marktsegment, zoals bij gespecialiseerde winkels. Grote supermarkten en discountketens zijn nu goed voor een aandeel in de omzet van biologische producten van 25%, waarmee de bioproducten beschikbaar zijn geworden voor een brede groep aan consumenten. (fooddive.com)