Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mercadona opent innovatiecentrum in Portugal

Carrefour sluit mogelijk hypermarkten in Frankrijk

VK: Sterke groei voor Ocado 
De Britse online supermarkt Ocado had in het afgelopen kwartaal een toename in omzet die hoger uitviel dan het gemiddelde van de gehele sector. De retailomzet steeg in de periode van 13 weken tot 27 augustus met 13,1% tot £312,7 miljoen (€352,9 miljoen). In het eerste halfjaar steeg de omzet met 12,5%. Het gemiddelde aantal bestellingen per week steeg met 16,0% tot 254.000. Hierdoor kon worden gecompenseerd voor de afname van 1,2% in de omvang van de bestellingen. De gemiddelde bestelling had een waarde van £106,25 (€119,89). (Reuters)

Braziliaanse sector had verlies van R$7 mld in 2016
De Braziliaanse supermarktsector had in 2016 een totaal verlies te verwerken van R$ 7,11 miljard (€1,9 miljard). Ten opzichte van 2015 was dit verlies een toename van 0,14%. Het verlies vormt een aandeel van 2,28% van de totale omzet van de sector, aldus een onderzoek van de Braziliaanse branchevereniging voor supermarkten (ABRAS). Bij het onderzoek werd gekeken naar de prestaties van 339 supermarktketens. De voornaamste redenen voor de verliezen kwamen neer op problemen met de bedrijfsvoering, diefstal zowel binnen als buiten het bedrijf, fouten in de administratie of de inventaris en problemen met leveranciers. (esmmagazine.com

HelloFresh wil IT-team versterken
De maaltijdkitbezorger HelloFresh opent 100 vacatures bij zijn IT- en technologie-afdelingen. De vacatures zijn geplaatst bij de kantoren van HelloFresh in New York en Berlijn. Het bedrijf zoekt onder andere front- en backend-ontwikkelaars, UX/UI-analisten en productontwikkelaars. (fooddive.com

Walmart bouwt nieuw hoofdkwartier
Wal-Mart Stores Inc. gaat een nieuw hoofdkantoor opzetten in Bentonville, Arkansas. Directeur Doug McMillon heeft dit bekend gemaakt in een online bericht naar partners van het bedrijf. De bouw van het nieuwe hoofdkwartier zal vijf tot zeven jaar duren. Als het eenmaal klaar is, zal de nieuwe faciliteit volgens McMillon zorgen voor een centrale campus met middelen voor een digitaal georiënteerd werkleger en met een werkruimte die samenwerking en efficiëntie bevordert. (progressivegrocer.com

Maxima in top 10 van Bulgaarse retailers
Maxima Bulgaria bevindt zich voor het eerst in de top tien van retailers in Bulgarije. Dit blijkt uit een index die is gepubliceerd door het Bulgaarse blad Manager. Maxima staat op de negende plek van de dertig grootste retailers van het land. De keten wordt door het blad omschreven als een van de snelst groeiende bedrijven in Bulgarije op basis van de financiële prestaties en hoe het bedrijf zich in de markt heeft geprofileerd. (esmmagazine.com

Mercadona opent innovatiecentrum in Portugal
De Spaanse retailer Mercadona heeft in Matosinhos vlakbij de Portugese stad porto een zogeheten Co-Innovation Centre geopend. Het innovatiecentrum is een van de eerste investeringen van Mercadona in Portugal. Het centrum beslaat een oppervlak van 1.000 vierkante meter en wordt gebruikt voor onderzoek in samenwerking met consumenten. Op deze manier wil de retailer het koopgedrag van Portugese consument in kaart brengen en een geschikt assortiment ontwikkelen. (esmmagazine.com

Carrefour sluit mogelijk hypermarkten in Frankrijk
De nieuwe directeur van Carrefour gaat misschien een aantal grote hypermarktvestigingen in Frankrijk sluiten, aldus Michel Enguelz van de vakbond Force Ouvriere. Het sluiten van vestigingen is een mogelijk onderdeel van een plan voor reorganisatie voor de keten. Volgens de vertegenwoordiger behelst dit plan behelst mogelijk ook het veranderen van hypermarkten in franchise-winkels en het introduceren van openingstijden op zondag. (Reuters)

Kenia: Nakumatt fuseert met Tuskys
De Keniaanse supermarktketen Nakumatt gaat fuseren met de lokale retailer Tuskys. Op deze manier wil Nakumatt een ernstig cash flow-probleem aanpakken. Dit probleem heeft geleid tot lege schappen en in sommige gevallen tot het sluiten van vestigingen. Nakumatt had met het begin van 2017 een schuld opgebouwd van $150 miljoen (€125,3 miljoen). (Reuters)

India: Tata Group gaat concurreren met Bigbasket
De Indiase Tata Group gaat met het merk Starquik zich profileren in de online supermarktsector. In de komende twee maanden wordt volgens anonieme bronnen een pilot begonnen door middel van een online kanaal voor Trent Hypermarket. Trent Hypermarket is een joint venture van Tata en Tesco. (economictimes.indiatimes.com)

Meer omzet in Britse sector
De omzet van de Britse supermarktsector is in de periode van 12 weken tot 10 september toegenomen met 3,6%, aldus statistieken van Kantar. De toename komt met name door de hogere inflatie, waardoor de sector nu al zes maanden lang meer dan 3% aan groei meemaakt. De omzet steeg bij Lidl het meest met een percentage van 19,2%. Hierdoor kwam het marktaandeel van Lidl neer op een recordhoogte van 5,3%. De omzetgroei van Aldi kwam neer op 15,6%, wat leidde tot een marktaandeel van 6,9%. Van de vier grootste ketens steeg de omzet bij Tesco met 2,7% het meest. Het marktaandeel van Tesco nam echter met 0,3% af tot 27,8%. De omzet steeg bij Sainsbury's, Asda en Morrisons met respectievelijk 2,1%, 1,5% en 2,3%. (Reuters)

Publicatiedatum: