Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

China en Spanje promoten kastanjes beter dan Italië

De Italiaanse kastanjesector heeft verpakking nodig die niet alleen er aantrekkelijk uitziet, maar die ook informatie aan consumenten geeft. Ook moeten telers op voorhand hun productie sorteren, zodat hun winst kan worden verbeterd.


Roberto Piazza tijdens zijn presentatie in Marradi

Tijdens het Eurocasta-symposium dat op 14 september werd gehouden in Marradi, gaf expert Roberto Piazza een presentatie over de commercialisering van kastanjes. Piazza liet daarbij als voorbeeld foto's zien van hoe kastanjes in andere landen wordt verkocht. Spanje blijkt op dit vlak zich beter te hebben ontwikkeld dan Italië. Maar zowel Spanje als Italië blijven ruim achter bij de geroosterde kastanjes in China.


Geroosterde kastanjes in China

"Ik probeer alles zelf en ik moest zeggen dat de kastanjes uit China lang niet slecht waren. Daarom zeg ik dat de Italiaanse sector zich moet moderniseren en zich moet aanpassen aan de vraag op de markt. Hoe is het mogelijk dat wij niet in staat zijn om met Italiaanse grondstoffen een kant-en-klaar product te creëren dat een concurrerende prijs heeft?"



Piazza heeft meer dan 40 jaar ervaring in de groothandelssector. Volgens hem is deze sector verantwoordelijk voor bijna de helft van alle handel in beschikbare kastanjes. "Soms kijk ik naar de labels van Italiaanse producten. Er blijkt dan dat de informatie niet altijd klopt. Onze bedrijven moeten beter werk leveren. Het zijn natuurlijk allemaal professionals, maar het gemiddelde kan echt beter."

Ook moet de verpakking worden verbeterd. "We kunnen kastanjes niet langer nog verkopen in oude aardappelzakken van 25 kilo. We moeten een aantrekkelijke verpakking combineren met informatie over hoe het product kan worden bereid.
De Italiaanse kastanjeteelt moet naar een hoger plan worden getild. Producten van hoge kwaliteit moet minstens twee maanden lang op de markt beschikbaar zijn. Ook moet het teeltgebied waar de kastanjes van afkomstig zijn beter onder de aandacht worden gebracht," aldus Piazza.
Publicatiedatum: