Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Urlings, Delta Marktonderzoek:

"Kleine veranderingen kunnen AGF-consumptie al laten stijgen"

Tholen - "Het menselijke gedrag is minder rationeel dan we denken. Je wordt hoe dan ook beïnvloed door omstandigheden, omgevingsfactoren en mensen om je heen. Stel dat je moet raden hoeveel snoepjes er in een pot zit, dan word je beïnvloed door welk getal de persoon voor je zegt. Dat getal werkt als een soort 'anker'. De actie van....voor...werkt daarom zo goed", legt Jan Urlings van Delta Marktonderzoek uit.

Duwtje

Nudging is een duwtje in een bepaalde richting en kan ervoor zorgen dat je bepaald gedrag (deels) stuurt. Het beïnvloeden van consumentengedrag is hierdoor mogelijk", vertelde Jan Urlings tijdens de International Strawberry Congress. Hij geeft aan dat hij onlangs zelf het 'nudgen' onderging. "Ik had een auto gehuurd en op het dashboard werd aangegeven wanneer ik het beste naar de volgende versnelling kon schakelen. Ik werd met een lichte druk geleid naar waar ze me wilden hebben."



Verlies
Volgens Jan is het woordgebruik tijdens een bepaalde boodschap heel belangrijk om een beslissing te beïnvloeden. Zo werkt het beter als je bijvoorbeeld zegt 'Doe dit - anders verlies je 300 euro', in plaats van 'Doe dit en win 300 euro'. Als hier 'verlies' wordt gebruikt, nemen mensen sneller de beslissing om het wel te doen. Vaak hebben we niet door, maar er wordt heel veel gewerkt met zaken om gedrag te veranderen. "Als we een dorpje binnenkomen waar een smiley op het bord komt als we 50 gaan rijden, gaan we langzamer rijden. Het heeft echt veel meer invloed op ons dan we denken. Zo is er een test geweest op een plaats waar mensen heel veel met de lift gingen. Men wilde ervoor zorgen dat ze meer gebruik maakten van de trap. Er werden lijnen op de grond bevestigd die richting de trap leidden. Dit werkte bij een groot deel van de mensen. Ook 'voetjes' die op de vloer worden bevestigd, worden onbewust gevolgd."

Gesneden appelen

Hij noemde ook een andere test, waarbij mensen konden kiezen uit een schaal met cake en met hele appelen. Er werden veel meer appelen gegeten in de situatie dat de appelen gesneden werden gepresenteerd. Bij die keer dat de appelen niet gesneden waren, pakten mensen eerder naar de cake. Een ander voorbeeld is in de kantine van een school, waar de consumptie van fruit veel steeg door het fruit op een andere plaats te zetten en aantrekkelijker te presenteren. De verkoop van fruit verdubbelde hierdoor. Soms is echt niet veel nodig om gedrag te beïnvloeden. De AGF-consumptie laten stijgen kan al door kleine veranderingen door te voeren."

www.deltamarktonderzoek.nl