Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rusland en Ecuador tekenen memorandum van overeenstemming

Ecuadoraanse bananen hebben geen concurrentie in Rusland

Bananen uit Ecuador hebben geen concurrentie te vrezen in Rusland, waar zij een marktaandeel van ongeveer 94% hebben. Ecuadoraanse exporteurs willen hun dominante positie op deze markt echter nog verder versterken, zo liet het land op de openingsdag van de Moscow World Food Fair 2017 weten. 

"Rusland is een belangrijke en strategische markt," legt Acrobanec-directeur ( Association of Exporters of Ecuadorian Bananas) Richard Salazar uit. De organisatie van Salazar heeft een overeenstemming getekend met de Russische Fruit en Vegetable Importers Association met als doel de toch al uitstekende samenwerking op het gebied van de AGF-handel tussen beide landen nog verder te verbeteren. 

"Rusland is goed voor 24% van de totale Ecuadoraanse bananenexport," vervolgt Salazar. Met deze overeenkomst hoopt het land de bananenexport naar het land echter te consolideren en vergroten. Ecuador heeft een aandeel van 92% tot 94% in de Russische bananenmarkt en hoopt dat dit jaar met 3% te vergroten. Zowel de afzet als omzet zijn gegroeid. 

Ambassadeur Prado Espinosa legt uit dat de bananencategorie in Rusland blijft groeien ondanks de crisis op de internationale bananenmarkt als gevolg van overaanbod. Het Ecuadoraanse handelsbureau in Moskou (ProEcuador) wil ook van de overeenkomst profiteren om de export van bananenchips naar Rusland een boost te geven. "Dit product heeft goede marktkansen in Rusland, zo is uit proeverijen gebleken," meldt Espinosa. 

Bijna 1.500 bedrijven uit 64 verschillende landen presenteren hun producten op de World Food Fair 2017 in Moskou, die jaarlijks door 30.000 mensen wordt bezocht, variërend van ondernemers tot particulieren. 

Sinds de boycot van de EU is de Russische levensmiddelenmarkt ingrijpend veranderd. Deze zomer werd de boycot tot eind 2018 verlengd. Het wegvallen van de westerse levensmiddelenmarkt heeft deuren geopend voor nieuwe producenten, waaronder Zuid-Amerikaanse landen en heeft daarnaast een impuls gegeven aan de binnenlandse agro-foodsector, één van de weinige Russische sectoren die onder de huidige economische omstandigheden blijft groeien. 



Bron: EFE
Publicatiedatum: