Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Peru speelt sleutelrol in avocadomarkt"

Volgens Steve Barnard, CEO van Mission Produce speelt Peru dit jaar een sleutelrol voor de markten van acht verschillende landen. "Het heeft te maken met timing," zegt Barnard. Volgens Barnard plaatsen de bedrijven Camposol, Arato Peru en Beggie Peru op dit moment avocado's van Mission Produce op de markt. "Vorig jaar droeg Peru 36.000 ton bij van de 230.000 ton aan avocado's die wereldwijd werden vermarkt," aldus de CEO.

Mission Produce is gevestigd in Peru. Hierdoor kan het bedrijf avocado's leveren aan China en de volumes vanuit Chili en Mexico aanvullen. Het bedrijf heeft een eigen pakstation in Sjanghai en een exclusieve overeenkomst met een grote retailer. De grootste uitdaging voor de Chinese markt komt volgens Barnard erop neer om het fruit meer bekendheid te geven.

Het bedrijf probeert de avocado's te promoten als een manier om de melkproductie bij jonge moeders te stimuleren gezien het een-kind-beleid van China is afgeschaft. Ook wordt de avocado aangeprezen als een ingrediënt voor feestelijke maaltijden. "We willen vraag creëren zonder dat we daarbij teveel onderhandelen over prijzen," zegt Barnard.

De wereldwijde productie van avocado's zal naar verwachting met 20% toenemen. Dit zal vanaf november invloed hebben op de prijs van het product. Wegens tekorten in Mexico, Californië en Chili steeg de prijs in 2017 met ongeveer 15%. Dit was in het voordeel van Peru ondanks dat de Peruaanse oogst werd vertraagd door El Niño.

Nieuwe producten
Mission Produce houdt zich naast avocado's ook bezig met asperges, limes en citroenen. Het bedrijf wil zich gaan richten op twee nieuwe producten in de vorm van blauwe bessen en mango's. De reden hiervoor is dat Mission Produce zijn interne bedrijfsvoering wil verstevigen. De nieuwe producten zorgen ervoor dat er meer werk voor de stafleden om handen is en dat het bedrijf minder risico loopt bij schaarste van de andere producten. 

Via de dochteronderneming Inagro wordt er nu in de Chao-vallei bij wijze van pilot op een aantal hectare blauwe bessen geproduceerd. Hierbij wordt samengewerkt met Driscoll's. Volgend jaar is Mission Produce van plan om in Olmos mango's te telen op een areaal van 2.000 hectare.
Publicatiedatum: