Winst Fresh Del Monte stagneert ondanks groeiende markt
Fresh Del Monte kondigde een omzet per aandeel van 1,36 dollar aan over het tweede kwartaal. Dat is een daling ten opzichte van het voorgaande jaar toen het cijfer op 1,86 stond. Enig onderzoek is nodig om te begrijpen waarom het bedrijf niet groeit in een gunstig klimaat.
Het bedrijf haalde vorig jaar een omzet van 4 miljard dollar verdeeld over vier markten: Noord-Amerika (55,5%), Europa (16,8%), Midden-Oosten (14,2%) en Azië (11,9%).
Bananen en ananas zijn goed voor 57% van de verkoop. In 1996 waren deze productgroepen goed voor 90% van de omzet. Bewerkte en bereide producten zijn goed voor 13% en 9% van de omzet. De 'balance of sales' wordt ingenomen door avocado's (6%), niet-tropisch fruit (6%), tomaten (2%), groenten (1%) en andere producten en diensten (3%).
De significante stijging in de omzet valt samen met een verbreding van het assortiment. Sinds 1996 is de omzet van 1,2 miljard dollar meer dan verdriedubbeld. Toch is het niet gelukt om deze stijging te vertalen in inkomsten, zoals te zien is in de grafiek.
Gezien de kapitaalintensieve aard van het bedrijf is het niet verwonderlijk dat Fresh Del Monte Produce een gemiddeld return on invester capital van 6,7% heeft over de afgelopen 10 jaar. De gemiddelde kosten van het kapitaal liggen rond de 5,4%. Dan is het eenvoudig om te zien waarom het bedrijf moeite heeft om te groeien in winst.
Daarnaast spelen de grondstofprijzen een belangrijke rol. In het persbericht bij de resultaten over Q2 schrijft het bedrijf dat de winst negatief beïnvloed werd door een groot volume bananen in twee regio's en lagere prijzen voor ananasconcentraat. De grillige koers van de grondstofprijzen veroorzaak grote schommelingen in de marges.
Lees hier de volledige analyse op seekingalpha.com