Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Grote kansen voor Italiaanse telers in Azië"

"Toen we besloten een verkoopkantoor in Azië te openen, zochten we naar mensen met de juiste ervaring en mentaliteit om zaken te doen op deze markten. RK Growers heeft al handelsbetrekkingen met Maleisië, Singapore, Indonesië, Taiwan en China. Momenteel exporteren we al naar deze markten. We werken aan handelsprotocollen en proberen toegang tot de markten als Vietnam en Maleisië te krijgen."

RK Growers is een Italiaanse coöperatie waarin Italiaanse en buitenlandse telers samenwerken voor de afzet van hun producten op de binnen- en buitenlandse markt. Het bedrijf staat er om bekend premium fruit te leveren, zoals Ambrosia appelen en Arra druiven, die zowel in Italië als het buitenland verkocht worden. Het bedrijf heeft kantoren in Italië en Rusland en richt zich de laatste tijd steeds meer op de Aziatische markt, waar het een verkoopafdeling in Hong Kong heeft opgericht. 


 
Paolo Carissimo, de Italiaanse directeur van het bedrijf, ziet grote mogelijkheden voor Italiaanse AGF op Aziatische groeimarkten.
 
Kansen voor Italiaanse telers in Azië
"Toen we besloten een verkoopkantoor in Azië te openen, zochten we naar mensen met de juiste ervaring en mentaliteit om zaken te doen op deze markten. RK Growers heeft al handelsbetrekkingen met Maleisië, Singapore, Indonesië, Taiwan en China. Momenteel exporteren we al naar deze markten. We werken aan handelsprotocollen en proberen toegang tot de markten als Vietnam en Maleisië te krijgen."


 
"We hebben onze focus op Azië vergroot omdat we ons er van bewust zijn dat dit de enige mogelijkheid is om te groeien. Markten in Azië veranderen in snel tempo. Om deze reden vonden we het belangrijk om lokaal mensen te hebben die deze veranderingen volgen en om voet aan de grond te krijgen op de onlinemarkt die eveneens sterk groeit. Het inwonertal in Azië is enorm en bevolking wordt er steeds koopkrachtiger terwijl markten in Europa en Noord- en Zuid-Amerika verder verzadigd raken. In Europa hebben retailers veel macht wat het voor telers moeilijker maakt om zaken te doen. Vandaar dat wij onze horizon willen verbreden."


 
"Aziatische markten zijn echter ook moeilijke markten. De consument verwacht er premium producten en telers zullen hun fruit dan ook met de grootste zorg moeten selecteren, willen zij winst maken op deze markt. De bevolking is enorm maar men moet zich er wel van bewust zijn dat geïmporteerd kwaliteitsfruit maar bestemd is voor een klein marktsegment. Het is daarom belangrijk om eerst de wensen van de consument in kaart te brengen om goede resultaten te kunnen boeken."


 
Kwaliteit en rassen erg belangrijk
"Om onze producten met succes te kunnen vermarkten, richten wij ons op premium AGF dat hogere winstmarges heeft. We denken dat onze kracht ligt in het aanbieden van rassen en merken die lokaal niet verkrijgbaar zijn. Branding is erg belangrijk in Azië. Je kan hier niet zomaar een product op de markt brengen. Er zal eerst geïnvesteerd moeten worden in het opbouwen van een merknaam en men moet een duidelijke groeistrategie bepalen. Hierbij mag men niet uit het oog verliezen dat de verwachtingen van de consument hoog zijn en dat men teleurstellingen moet voorkomen, wil men op deze markt slagen." 


 
"Kiwi's worden volop geteeld en vermarkt in China. Men zou zich dan ook af kunnen vragen of de markt nog wel kansen voor Italiaanse kiwi's biedt. Hoewel de lokale aanvoer overvloedig is, gelden er nauwelijks verwerkingsstandaarden. De teelt en distributie is versnipperd waardoor de aanvoer ongecontroleerd is en er problemen met kwaliteitscontrole, opslag en transport ontstaan. Onze importmerken daarentegen bieden een product dat lokaal niet beschikbaar is. We hebben daarom een aantal merken ontwikkeld voor de Chinese en Taiwanese markt waarin juist deze kenmerken benadrukt worden."
 


Italiaanse appelen volgende grote stap
"Italië staat op het punt markttoegang voor zijn appelen te krijgen. Appelen staan nu bovenaan de lijst van AGF bij het handelsoverleg tussen Italië en China. We verwachten dan ook dat we binnen één à twee seizoenen toegang tot deze markt zullen krijgen."


 
"In China zal onze kracht liggen in het leveren van premium appelrassen die lokaal niet geteeld worden. We voeren momenteel onderhandelingen met een aantal van de grootste appelproducenten in Italië. We werken eveneens aan een belangrijke exportovereenkomst, waarin RK Growers een leidende rol zal hebben. Samen kunnen we de Chinese en overige Aziatische markten een breed scala aan appelrassen leveren. Zodra het handelsprotocol een feit is, kunnen wij een uitgebreid aanbod aan premium Italiaanse rassen bieden, waarmee retailers en onlineshops hun marktpositie zullen kunnen versterken."

 
"Als we eenmaal toegang tot de Chinese markt hebben, zijn we zeer goed voorbereid om deze te bedienen."

RK Growers is ook aanwezig op Asia Fruit Logistica in hal 3b G-17
 
Voor meer informatie:
 Paolo Carissimo
RK Growers
Publicatiedatum: