Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groeiend bio-segment en meer export bij Grosbusch

"In 100 jaar van 20 naar 18.000 m2"

Tholen - Het Luxemburgse bedrijf Grosbusch vierde in juni dit jaar haar 100-jarig bestaan. "Daarnaast openden we een nieuw gebouw in Ellange. In deze vestiging hebben we 20 miljoen euro geïnvesteerd in verschillende ruimtes. In totaal komt er 12.500 vierkante meter bij, naast de bestaande 4.500 vierkante meter. We hebben nu 57 laadkaaien, 13 nieuwe gekoelde opslagruimtes en een wasstraat voor onze vrachtwagens. Daarnaast een aparte afdeling om het fruit te snijden en het kantoorfruit klaar te maken. Mijn overgrootvader startte in 1917 met een kleine winkel van 20 vierkante meter en verkocht allerlei soorten AGF. Vandaag de dag werken we met een totale oppervlakte van 18.000 vierkante meter", vertelt Goy Grosbusch, één van de eigenaren.



Merk onder eigen naam
Het bedrijf introduceerde daarnaast het merk 'Grosbusch'. "We bieden nu producten onder Grosbusch en Grosbusch Bio en vervangen de merken Vitality en Biovitality. "We hebben er bewust voor gekozen onze eigen naam op de producten te plaatsen. Zo kunnen we nog duidelijker laten zien dat we trots zijn op wat we leveren en dat we verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit en sourcing", aldus Goy. De huidige managers zijn Goy en Lynn Grosbusch. Zij werken samen met hun vader René en hun oom André. "Voor ons is het belangrijk om alle afnemers hetzelfde te bedienen en dat iedereen dezelfde goede kwaliteitsproducten ontvangt. We zijn een familiebedrijf en hechten veel belang aan aftersales en het adviseren van onze klanten. Op die manier proberen we ook hun groei te stimuleren."



Grosbusch Academy en Grosbusch Kids

Grosbusch introduceerde dit jaar een Grosbusch Academy, waarbij een AGF-opleiding gevolgd kan worden voor groenten- en fruitliefhebbers. "Onze sector heeft niet echt een specifieke opleiding, dus hebben wij dit geïntroduceerd. We hebben al onze medewerkers en mensen van onze klanten opgeleid en dit gaan we verder uitbreiden." Het bedrijf kwam ook met het idee van Grosbusch Kids, waarbij ze kinderen meer willen leren over groenten en fruit op een speelse manier.

Jaarlijkse groei van 20%
Begin 2017 waren er minder dan 200 mensen in het bedrijf actief en dat is ondertussen al 240 medewerkers. "We groeien ontzettend hard en het is onze ambitie om zowel nationaal als internationaal te blijven ontwikkelen. We zijn bijvoorbeeld van start gegaan met luchtvracht naar de Afrikaanse markt en richten ons ook op landen als China en de Emiraten. Ons doel is om onze omzet jaarlijks met 20% te verhogen. Dit willen we realiseren door innovaties, het ontwikkelen van nieuwe producten en meer te exporteren."



400 bioproducten

Bio is ook een belangrijke pijler. "Dit is een segment dat vorig jaar met 30% is gegroeid en we verwachten dat dit nog verder zal groeien. Het is een trend die we overal ter wereld zien. Als het gaat om Europa verschilt de groei per land, maar iedereen doet mee. Daarom hebben we gekozen om een eigen biomerk op te zetten, waaronder we een uitgebreid productassortiment hebben. Tien jaar geleden was het biogamma nog zeer gelimiteerd en bestond dit met name uit wortelen, slasoorten en appelen. Vandaag hebben we echter een range van 400 bioproducten die we jaarrond leveren."

Fruit@office

In 2009 werd gestart met Fruit@office. "Dit omdat we geloven in het verbeteren van gezondheid en welzijn op het werk." In 2016 leverde Grosbusch 60.000 kratten fruit aan kantoren. Daarnaast leveren we steeds meer voorverpakte en versgesneden fruit. Deze zijn met name voor supermarkten, hotels en restaurants. We spelen hiermee in op de convenience-trend."



Festiviteiten

"Om het 100-jarig bestaan te vieren, was er op 17 en 18 juni een feest waarbij meer dan 3.000 mensen waren uitgenodigd. Men kreeg een rondleiding, kon meedoen aan kookworkshops en diverse andere festiviteiten die waren opgezet om dit evenement groots te vieren. Er was een 'food-dorp' opgezet waarbij alles 100% vegetarisch en veganistisch was. Hier werden diverse groenten en fruitsoorten op een mooie manier gepresenteerd", besluit Goy.

Voor meer informatie:
Goy Grosbusch
Grosbusch & Fils
10-11 Zone d'Activités Economiques Le Triangle Vert
L-5691 Ellange - Luxemburg
+352 403 704 929
+352 621 484 203
goy@grosbusch.lu
www.grosbusch.lu