Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio4Pack zoekt uitdagende verpakkingsvraagstukken

"Pioniers worden beloond met duurzame verpakkingsoplossing"

Tholen - Bio4Pack zal in de loop van 2018 naar een groter pand verhuizen. Een zeer welkome uitbreiding voor het bedrijf dat gespecialiseerd is in composteerbare duurzame verpakkingen, geeft mede-eigenaar Patrick Gerritsen aan. De opslagruimte wordt daarmee verdrievoudigd. "De verhuizing is noodzakelijk. In positieve zin. We zitten namelijk in een aardige flow en de komende tijd introduceren we veel nieuwe producten. We merken dat de economische crisis voorbij is: men verkent weer de mogelijkheden op het gebied van duurzame verpakkingen. De gevolgen van de klimaatverandering zijn steeds beter merkbaar en hierdoor neemt de urgentie van duurzaam ondernemen toe."
 

Ulrich Büers, Patrick Gerritsen, Yasar Türkoglu en Christian Kuipers op het kantoor van Bio4Pack in Rheine-Mesum (Duitsland). Jeroen van Schendel en Ronald Hesselink waren niet op kantoor toen de foto genomen werd.

Bio4Pack ziet zichzelf als ontwikkelingspartner, meent Patrick. "Onze kracht ligt in het verduurzamen van verpakkingsconcepten. Dit doen we in samenwerking met onze opdrachtgever. De samenwerking met De Halm is daar een heel goed voorbeeld van. De ontwikkeling van deze duurzame verpakking had veel voeten in de aarde, maar beide partijen zijn erg trots op het eindresultaat. Samen met de klant ontwikkelen we het hele systeem, van grondstof tot composthoop. Het product is hierbij het uitgangspunt. Welke eigenschappen moet de verpakking hebben? En wat vindt de klant nou precies duurzaam?" Tot de voorlopers in het gebruik van duurzame en composteerbare verpakkingen behoren volgens Patrick onder meer Ekoplaza, DO-IT, De Halm, Peeze, Jumbo, The Greenery, Gimsel in Rotterdam. "Zij durven hun nek uit te steken en gaan het proces met ons in omdat ze weten dat we wel moeten. Deze pioniers worden beloond omdat we samen met hen een duurzame verpakkingsoplossing ontwikkelen."
 


Hij vertelt dat ze bij Bio4Pack constant bezig zijn met productontwikkeling. "Vooral met de gelamineerde films is al veel mogelijk. Ze kunnen gebruikt worden voor het verpakken van veel verschillende soorten producten en de folie is met tot 8 kleuren te bedrukken. Mede daardoor maken we met name op het gebied van nieuwe verpakkingen echt sprongen." Zusterbedrijf Euroflex is een belangrijke partner voor de productie, geeft hij aan. "Zij beschikken over de nieuwste machines voor bedrukking en lamineren."
 


Patrick hoeft niet lang na te denken over de vraag wat de laatste jaren de grootste uitdaging was. "De verpakking voor vers vlees is het lastigst. Naast de verwerkbaarheid is het van belang dat het materiaal diepvriesbestendig is en onder lage temperaturen niet gaat splinteren. Hier zijn we al sinds 2006 mee bezig en gelukkig kan ik nu bekend maken dat het gelukt is. Zowel de schaal, de folie, het etiket als absorbeermatje zijn nu gemaakt van bio-afbreekbaar materiaal en we brengen deze verpakking binnenkort op de markt. We houden wel van een dergelijke uitdaging, want het werkt heel motiverend op het moment dat het wel gelukt is."

Er zijn ook wat onmogelijkheden, erkent Patrick. "Vooral krimp- en stretchfolies zijn nog lastig. Dit materiaal is nog niet in een composteerbare variant te verkrijgen. Maar wat er niet is komt er uiteindelijk wel. Daar ben ik van overtuigd. Zeker als je kijkt naar de vertaalslag die we in korte tijd hebben gemaakt."
 


Bio4Pack is momenteel bezig met BRC-IoP-certificering, een certificering die meer en meer wordt gevraagd. Wat dat betreft houdt het nooit op volgens Patrick. "Personeelskosten en certificeringskosten zijn onze grootste uitgaven. Denk alleen maar aan de tests en dergelijke. Men heeft vaak niet eens in de gaten wat er allemaal achter zit en wat er bij komt kijken. Bij ons heeft elk product een eigen certificaat en focussen we echt op verpakkingsoplossingen."

Voor meer informatie:
 
Patrick Gerritsen
Bio4Pack
Schulten Sundern 14
48432 Rheine-Mesum
+49 (5975)9559510
06 16121843
p.gerritsen@bio4pack.com
www.bio4pack.com