Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Merkenonderzoek Midden-Duitsland 2017

Voorkeur voor lokale producten boven biologische producten

Voor de consumenten in Midden-Duitsland gaan lokale levensmiddelen boven biologische levensmiddelen. Ook bij de keuze van de supermarkt waar men het liefst naartoe gaat ziet men verschillen tussen de inwoners van Sachsen, Sachsen-Anhalter en Thüringer en de consumenten in heel Duitsland. De bekendste merken uit Midden-Duitsland, die uitgegroeid zijn tot een nationaal merk zijn Rotkäppchen, Bautz'ner Senf en Radeberger Bier. Dit zijn enkele uitkomsten van het Midden-Duitse merkenonderzoek 2017, dat in opdracht van MDR-Werbung GmbH (MDRW) erstellt en onlangs in Leipzig gepresenteerd werd. Het 'IMK Institut für angewandte Marketing- und Kommunikationsforschung' heeft in de voorzomer een representatieve enquête gehouden waarbij 1.500 consumenten in Midden-Duitsland ondervraagd werden, evenals 1.500 consumenten in de overige 13 deelstaten. In totaal werden er circa 60 Midden-Duitse merken in verschillende productsegmenten vergeleken met een gerenommeerd nationaal merk. Na zeven jaar onderzoek naar de verschillen tussen Oost- en West-Duitsland legt het nieuwe MDRW-onderzoek nu de focus op de merkbekendheid in Midden-Duitsland.

Hoe, waar en wanneer de Duitsers boodschappen doen
Meer dan de helft van de Duitsers gaat volgens het onderzoek goed voorbereid boodschappen doen. Aanbiedingen worden van tevoren bestudeerd en genoteerd. In heel Duitsland is vrijdag de belangrijkste dag om boodschappen te doen. Daarna gaat men in Midden-Duitsland het liefst op donderdag boodschappen doen en pas dan volgt zaterdag. Kijkt men naar heel Duitsland dan zijn deze twee dagen juist omgedraaid.


Foto: obs/MDR-Werbung GmbH/MDRW

Wat betreft de favoriete winkel om boodschappen te doen zijn er grote verschillen. Zo belanden in Midden-Duitsland Kaufland en Netto op de eerste en tweede plaats, terwijl in heel Duitsland Aldi en Lidl gezamenlijk de lijst aanvoeren. Voor de bedrijven in Midden-Duitsland zijn dat erg belangrijke uitkomsten, aldus Reinhard Hild, onderzoeksverantwoordelijke en verkoopleider van MDRW: "Wie zijn producten via Kaufland en Netto verkoopt, verzekert zich van een breed afzetgebied."

In Midden-Duitsland gaan lokale producten voor biologische producten
Wat betreft de redenen voor de aankoop van een product verschillen de circa 8,5 miljoen consumenten in Midden-Duitsland niet van de consumenten in de overige deelstaten als het gaat om kwaliteit, prijs of positieve ervaringen. "We zien echter wel duidelijke verschillen bij producten met een lokale herkomst en biologisch geproduceerde producten. Zo is het voor de consumenten in Midden-Duitsland vergeleken bij heel Duitsland gemiddeld genomen belangrijker dat een product uit de regio stamt. Bij biologische producten is dit juist omgekeerd", zegt Sören Schiller, onderzoeksleider bij het IMK. "Echter neemt ook in Midden-Duitsland de betekenis van biologisch toe. Des te duurder een supermarkt is, des te meer vraag is hier naar biologische producten. Consumenten die bijvoorbeeld hun boodschappen bij Rewe halen hechten meer waarde aan biologisch."

Merkbekendheid
Rotkäppchen-champagne is en blijft het bekendste merk uit Midden-Duitsland. Dit merk wordt spontaan genoemd door 74 procent van de ondervraagden uit Midden-Duitsland en 45 procent van de ondervraagden uit heel Duitsland. Dat is in beide gebieden de eerste plaats. Ook Radeberger Bier en Bautz'ner Senf worden zowel in Midden-Duitsland alsook in heel Duitsland veel gekocht.
Publicatiedatum: