Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Steeds meer Polen doen online boodschappen

Carrefour-aandelen dalen in waarde
Aandelen van Carrefour SA hebben een significante daling in waarde gezien, nadat het bedrijf waarschuwde voor een tweede halfjaar dat net zo zwaar gaat zijn als de eerste zes maanden. Hierdoor komt meer druk op de schouders van CEO Alexandre Bompard te staan om hervormingen in het bedrijf door te voeren. De daling in koerswaarde bedroeg zoveel als 15%. Met name het hypermarktsegment heeft problemen met de lastige omstandigheden op de markt, zoals de opkomst van online retailers en de aanhoudende prijzenoorlog. De 44 jaar oude Bompard nam in juli de functie van CEO over van Georges Plassat en was eerder werkzaam bij de elektronica-retailer Fnac Darty SA. (esmmagazine.com)

McColl's heeft positieve like-for-like dankzij overnames
De Britse buurtwinkelketen McColl's had in zijn derde kwartaal een toename in omzet van 31,1%. In het jaar tot nu toe is er in totaal 15,8% meer omzet gegenereerd. De sterke resultaten komen door de succesvolle implementatie van bijna 300 winkels, die door McColl's eerder zijn overgenomen. In het derde kwartaal steeg de like-for-like-omzet bij buurtwinkels met 0,7% en met 0,3% bij krantenwinkels. In het jaar tot nu toe steeg de like-for-like-omzet met 0,4% dankzij groei in een aantal belangrijke supermarktcategorieën. (esmmagazine.com)

Indiase leveringsketen verbetert door e-commerce
Volgens analisten zorgt de goedkeuring van de Indiase overheid voor Amazon er mogelijk voor dat de leveringsketen van voedingsproducten in India aanzienlijk verbeterd wordt. De Indiase supermarktsector is momenteel nog ongebalanceerd opgesteld, maar zou rechtgetrokken worden door invloeden van buitenaf, wat vervolgens kan leiden tot uitbreidingen in de leveringsketen. Amazon is van plan om $500 miljoen (€419,5 miljoen) in de Indiase supermarktsector te investeren.
Klik hier om meer te lezen op fnbnews.com.

NorgesGruppen heeft 8% omzetgroei

De Noorse retailer NorgesGruppen had in de eerste helft van 2017 een totale omzet van NOK as reported total operating revenues of NOK 41,8 miljard (€4,5 miljard). Jaar op jaar is dat een toename van 8,1%. De winst van de retailgroep bleef echter staan op NOK 1,40 miljard (€151 miljoen). Vorig jaar bedroeg de winst nog NOK 1,43 miljard (€155 miljoen), wat een afname inhoudt van 3,3%. De Norgesgruppen verklaarde dit iets zwakkere resultaat door de voortdurende investering in onder andere hervormingen bij de keten Dagrofa. (esmmagazine.com)

Steeds meer Polen doen online boodschappen
De Poolse online supermarktsector ziet steeds meer groei. Dit blijkt uit statistieken van Frisco.pl, dat een marktleider binnen deze sector is en dat in handen is van MCI en Eurocash. In vergelijking met de eerste helft van 2016 had Frisco.pl in het afgelopen halfjaar een toename van 33% in verwerkte bestellingen van consumenten. Het bedrijf wist van alle bestellingen bijna 100% correct bij de consument af te leveren. De resultaten van Frisco.pl wekken de indruk dat Poolse consumenten steeds vaker verse groente, fruit en andere versproducten online kopen. In de afgelopen zes maanden bevatte 78% van alle geplaatste bestellingen versproducten. In 75% van de bestellingen betrof dit vers AGF. Vaste klanten bij Frisco.pl hebben de voorkeur voor bananen, citroenen en paprika. (wirtualnemedia.pl)

Amazon voegt Whole Foods-producten aan online assortiment toe
Amazon.com Inc. heeft honderden producten van Whole Foods aan het online assortiment toegevoegd. Amazon wil hiermee ervoor zorgen dat consumenten hun boodschappen online bestellen. Amazon gaf onlangs aan verschillende producten van het huismerk van Whole Foods aan het assortiment toe te voegen, waarbij ook merken als 365 Everyday Valye aanwezig zijn. De producten zijn verkrijgbaar via Amazon.com en via andere distributiekanalen die onder Amazon vallen. Verder weigerde het bedrijf echter enig commentaar.(foxbusiness.com)

Supermarktsegment groeit snel in de VS
Volgens een nieuw verslag van het marktonderzoeksbureau IHL Group hebben Amerikaanse retailers in 2017 4.080 meer winkels geopend, dan dat ze hebben gesloten. Volgend jaar zijn deze retailers van plan om nog eens 5.500 nieuwe locaties te openen. Het verslag heeft de naam "Debunking the Retail Apocalypse" en wijst retailers in de supermarktsector aan als een van de drie snelst groeiende retailsegmenten. Naar verwacht worden er in de Amerikaanse supermarktsector zo'n 674 nieuwe winkels geopend. De andere twee retailsegmenten die in rap tempo groei laten zijn, zijn grote massa-retailers, zoals outletwinkels en buurtwinkels. Respectievelijk worden in deze setoren 1.905 en 1.700 nieuwe winkels geopend. (progressivegrocer.com

Walmart introduceert komende winter nieuwe meloen
Walmart werkt samen met het bedrijf Bayer om in de winter een nieuw soort meloen te introduceren. Het meloenenras draagt de naam Sweet Spark en is een cantaloupe die bijna twee keer zo zoet smaakt als de gemiddelde meloen. (today.com)

VS: meer omzet aan vers in online sector
Bijna een vierde van alle online consumenten heeft wel eens online boodschappen gedaan. Bij bijna 85% van de online boodschappen waren versproducten aanwezig. Dit blijkt uit de eCommerce Scorecard van het onderzoeksbureau Brick Meets Click. Het onderzoeksbedrijf, dat in Illinois is gevestigd, hield rond maart vier weken lang het online klantenverkeer bij van zo'n 200 vestigingen bij 26 verschillende retailers. (produceretailer.com)

Kroger breidt maaltijdkits uit
De maaltijdpakketten van Kroger Co. doen het zo goed, dat de Amerikaanse retailer het aantal winkels uitbreidt waar de pakketten verkrijgbaar zijn. Ook worden nieuwe recepten aan het assortiment toegevoegd. De maaltijdkits zijn binnenkort te koop in vijf vestigingen in Ohio. Op dit moment zijn de pakketten slechts in vijf winkels voor handen. Binnenkort zullen ze echter ook te koop zijn in vijf nieuwe vestigingen in Ohio en met eind september moeten de pakketten verkrijgbaar zijn in 37 lokale supermarkten. (bizjournals.com)

Amerikaanse retailers tegen aanpassingen NAFTA

Een aantal Amerikaanse retailers, restauranthouders en landbouwverenigingen heeft in een brief naar de staatssecretaris voor Handel, Wilbur Ross en de handelsvertegenwoordiger Robert Lighthizer aangegeven tegen een aantal aanpassingen van het North American Free Trade Agreement te zijn. De Amerikaanse overheid wil het akkoord aanpassen om meer klachten toe te staan met betrekking tot het dumpen van bederfelijke producten. Amerikaanse telers zouden dan rechtszaken tegen Mexico aan kunnen spannen in verband met het dumpen van AGF. Volgens de retailers heeft deze aanpassing echter mogelijk riskante gevolgen voor Amerikaanse ondernemers. (Reuters)



Publicatiedatum: