Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Omzet La Place groeit met bijna 29%, Jumbo met kleine 5%

Sterke groei voor Jumbo en La Place

Jumbo Groep Holding is in het eerste halfjaar van 2017 qua omzet gegroeid. De consumentenomzet onder de Jumbo formule steeg met 4,7 procent naar 3,757 miljard euro, goed voor een marktaandeel van ruim 19 procent. De omzet van restaurantketen La Place steeg in de eerste jaarhelft met 28,5 procent naar 60,4 miljoen euro. In het eerste halfjaar van 2017 hield Jumbo zich vooral bezig met haar groeistrategie door de verdere vernieuwing van haar winkels, de lancering van haar stadsconcept voor gemakswinkels, het uitbouwen van de online activiteiten en de snelle expansie van restaurantketen La Place. 

De omzetstijging van Jumbo komt vrijwel volledig voor rekening van de autonome groei in de bestaande winkels (+4 procent), terwijl het aantal winkels per saldo gelijk is gebleven op 580. Hiermee was de omzet van Jumbo hoger dan het marktgemiddelde (+2,7 procent, bron GfK). "Door onze sterke marktpositie en voortdurende klantfocus hebben we een stevige basis gelegd voor verdere groei. Klanten hebben veel waardering voor onze winkelformule en onze jaar- en seizoensaanbiedingen. We zorgen ervoor dat onze prijzen laag blijven, zonder concessies te doen aan de kwaliteit", zegt CEO Frits van Eerd. "Jumbo speelt voortdurend in op veranderend klantgedrag. Verse, gezonde en eerlijke voeding speelt daarbij een belangrijke rol, net als de groeiende behoefte aan gemak. Consumenten willen op elk moment van de dag hun boodschappen kunnen doen. Met onze omnichannel-strategie spelen we hierop bewust in, want klantgerichtheid is een belangrijke aanjager van ons succes."

La Place maakt start met ombouwen AC Restaurants
Restaurantketen La Place realiseerde in het eerste halfjaar van 2017 een omzet van 60,4 miljoen euro, een stijging van 28,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze groei is het gevolg van uitbreidingen in binnen- en buitenland en een sterke autonome groei van circa 7 procent in de bestaande vestigingen. De restaurantketen heeft een start gemaakt met het ombouwen van AC Restaurants naar de La Place-formule. Alle medewerkers van AC Restaurants zijn bij La Place in dienst getreden.

In de tweede helft van 2017 opent La Place tevens nieuwe restaurants in negen Nederlandse vestigingen van warenhuis Hudson's Bay. Met nieuwe restaurants in Parijs en Madrid richt La Place zich daarnaast op buitenlandse expansie. 


Een infographic van de groei van Jumbo en La Place.
 
Gezondheid
Gezondheid staat hoog op de agenda bij Jumbo: niet alleen voor klanten, maar ook voor haar medewerkers. Inmiddels hebben circa 1000 medewerkers van het hoofdkantoor en de distributiecentra een zogenoemde Check-Up laten doen om inzicht te krijgen in hun conditie, gezondheid en vitaliteit. Dit najaar zijn de medewerkers van de winkels aan de beurt. Ook starten dan de trainingen over gezonde voeding en de vernieuwde Schijf van Vijf. Frits van Eerd: "Met deze kennis kunnen medewerkers zichzelf en klanten nog beter helpen bij een gezonde levenswijze." Allerlei gezondere producten zijn inmiddels geïntroduceerd en in suiker, zout en vet verlaagd, zoals gezonde kidsproducten, frisdranken, sappen, groentenconserven en het gehele verse vleesassortiment. Voor het einde van het jaar zijn de ontbijtgranen aan de beurt en krijgen gezondere producten meer ruimte in het schap, zo is te lezen in het persbericht van de supermarkt.
Sterke groei online
De online omzet van Jumbo is het eerste halfjaar meer dan verdubbeld. Inmiddels beschikt Jumbo over ruim 360 Pick Up Points en circa 200 locaties vanwaar boodschappen thuis worden bezorgd. Dit aantal wordt in het komende halfjaar verder uitgebreid. Ook werkt Jumbo aan de uitbreiding van haar zakelijke bezorgservice. 

Investeringen in logistiek 
Veranderingen in consumentgedrag vereisen ook aanpassingen van logistieke processen. Zo geeft Jumbo dit najaar het startsein voor de voorbereidingen voor de bouw van een volledig geautomatiseerd distributiecentrum in Nieuwegein. Dit distributiecentrum zal zich toeleggen op een snellere en fijnmazigere toelevering van houdbare producten. Daarnaast werkt Jumbo in nauw overleg met de COR en vertegenwoordigers van alle distributiecentra aan een toekomstgericht Arbeidsvoorwaarden Reglement (AVR) voor haar logistieke medewerkers. De AVR, die de in april 2017 afgelopen cao vervangt, zal resulteren in een verbetering van de arbeidsvoorwaarden op basis van een veel breder draagvlak.

Bron: Jumbo
Publicatiedatum: