Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
In 2018 pistachenoten zonder schelp te koop

"Nieuwe gebruiksmomenten voor pistachenoten creëren"

Tholen - De pistache-oogst staat weer voor de deur. In Californië kijkt The Wonderful Company vol spanning uit hoe de oogst eruit zal zien. "We starten in de tweede week van september met de oogst. Dit jaar verwachten we een normale oogst. In het cyclus volgt er na een heel goed jaar altijd een 'off-year'. Toch moeten we nog even afwachten. De inhoud van de pistaches is pas te zien als er wordt geoogst. Binnen een viertal weken weten we wat 2017 ons gaat brengen!"



Beste seizoen ooit

Hij blikt zeer tevreden terug op 2016. "Vorig jaar was de oogst een record en hadden we meer dan 400.000 ton volume in Californië. Dit zorgde voor een prijsdaling in alle landen. Zowel in oogst als verkoop is dit het beste seizoen ooit geweest." Wonderful is in Amerika heel bekend. "Wij hebben daar een marktaandeel van meer dan 80%. Gezien de grote volumes van vorig jaar hebben we erg ingezet in reclame naar de consument. We zagen hierdoor bijna een verdubbeling in de verkoop. De trend van een goede afname konden we doortrekken naar de meeste continenten. Het verkoopvolume in Europa van Californische pistachenoten was ook zo goed als verdubbeld en in China zelfs verdrievoudigd. Wat ook meespeelde was dat de Iraanse oogst slecht was dit seizoen. Daarnaast lag de belangrijkste concurrent in noten, de cashew, op een historisch hoog prijsniveau."

Minder zout

Hij geeft aan dat de consumptiestijging in alle markten te zien was. "Sommige landen, zoals Nederland, zijn kleine afnemers. Toch zagen we ook daar een stijgende consumptie." Vorig seizoen introduceerde Wonderful pistachenoten met 50% minder zout. "Ook die slaat erg goed aan. Er is voor elke pistache soort weer een verschillende doelgroep. We willen voor ieder wat aanbieden."

Hij geeft aan dat ze in de toekomst nieuwe gebruiksmomenten voor pistachenoten gaan creëren. "Mensen moeten het nog makkelijker kunnen eten. Daarom zullen we in 2018 een nieuw product introduceren: de pistaches zonder schelp. In de VS verkopen we die al jaren, maar we gaan hem ook in andere markten introduceren. Het is een goede combinatie van gezond snacken en convenience. Zeker 'on-the-go' vragen mensen zich vaak af waar ze die schelpjes moeten laten. Het wordt wel een duurder segment, maar als het goed is heeft die groep het ervoor over."

Voor meer informatie:
Tom Hazelof
Wonderful EMEA
IICB - Z.1 Reasearchpark 310
1731 Zellik - Belgium
www.wonderful.com