Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thuisbezorging per drone in IJsland

Schwarz Group mogelijk marktleider in Kroatië

Portugal: Sonae heeft 7% aan omzetgroei
De Portugese retailgroep Sonae MC had in het tweede kwartaal van 2017 7% aan omzetgroei. De omzet kwam daarmee op €922 miljoen. De totale omzet voor het eerste halfjaar bedroeg €1,77 miljard, wat jaar op jaar een toename is van 5,1%. Dankzij dit resultaat is de positie van Sonae als Portugese marktleider verstevigd. De omzet nam in het eerste halfjaar toe dankzij zowel de groei in like-for-like-omzet van 0,7% als het openen van zes nieuwe Continente Bom Dia-winkels. De omzet in het tweede kwartaal werd gestimuleerd door een toename in like-for-like-omzet van 2,6%. Het bruto winstmarge nam echter af met 4,6%. De reden hiervoor was de sterke concurrentie in de sector en de uitbreiding van het winkelnetwerk door middel van nieuwe buurtwinkelformats. (esmmagazine.com

Portugese consumenten kiezen voor kwaliteit ipv. kortingsacties
Portugese consumenten hebben steeds meer de voorkeur voor kwaliteit in plaats van voor promotie-acties. Dit blijkt uit het onderzoeksverslag Escolha do Consumidor Consumer Choice voor de periode van 2013 tot 2016. In een enquête werden 1.937 consumenten in de leeftijd van 25 tot 60 jaar ondervraagd, die woonachtig zijn in de omgeving van Lissabon en Porto. Aan de hand van de enquête werden acht grote sectoren en meer dan 40 productcategorieën geanalyseerd. Daaruit kwam naar voren dat de keuze van de consument voor bepaalde merken voor het grootste deel afhankelijk is van de prijs/kwaliteit-verhouding. (esmmagazine.com)

Thuisbezorging per drone in IJsland
In de IJslandse hoofdstad Reykjavik is de eerste thuisbezorgdienst ter wereld van start gegaan, die gebruik maakt van drones. Consumenten in de hoofdstad kunnen nu hun bestellingen direct thuis ontvangen door middel van een zichzelf besturende vliegende drone. Volgens het bedrijf achter de dienstverlening zullen de drones de levertijd aanzienlijk versnellen. (cnbc.com)

Amazon mag Whole Foods overnemen
Amazon.com Inc heeft toestemming gekregen van de Amerikaanse mededingingsautoriteit om Whole Foods voor $13,7 miljard (€11,6 miljoen) over te nemen. Ook hebben de aandeelhouders van Whole Foods zelf met de overname ingestemd. De Amerikaanse Federal Trade Commission zei in een verklaring dat er geen verder onderzoek naar de overname wordt verricht met betrekking tot mogelijke oneerlijke concurrentie. Amazon heeft aangegeven op streek te zijn om de overname ergens in dit jaar nog af te ronden. (techcrunch.com)

VK: Minder omzet voor Co-op door verkoop aan McColl's
Hoewel de afgelopen twee jaar werd gekenmerkt door omzetgroei, heeft de Co-op Group nu een afname in omzet van 0,4%. Dit blijkt uit de laatste statistieken van Kantar Worldpanel. Het marktaandeel van Co-op daalde met 0,3 punten tot 6,3%. De reden voor deze afname heeft volgens Kantar te maken met de overname van 298 Co-op-vestigingen door de buurtwinkelketen McColl's. (thenews.coop)

Zuid-Afrika: Shoprite gedeeltelijk overgenomen door Steinhoff
Shoprite Holdings heeft aangegeven dat de overname van 22,7% aan aandelen door Steinhoff International Holdings NV geen invloed zal hebben op de onafhankelijkheid van de retailgroep. Volgens CEO Pieter Engelbrecht zal Shoprite zijn eigen koers blijven volgen en is de supermarktketen nog steeds van plan zelf bedrijven over te nemen. "Het partnerschap kan mogelijk zelfs helpen bij de uitbreiding van Shoprite in landen waar Steinhoff al langer actief is," aldus Engelbrecht. (Bloomberg)

JD.com en Central Group overwegen joint venture
Het Chinese JD.com Inc en de Thaise Central Group overwegen om samen een joint venture op het gebied van e-commerce te lanceren in Thailand. Met het opzetten van de joint venture is een investering gemoeid van $500 miljoen (€423,8 miljoen), aldus anonieme bronnen bij Reuters. Door het samenwerkingsverband kan JD.com zich verder ontwikkelen in buitenlandse markten naast Indonesië. ZO kan de e-commerce-gigant zijn aanwezigheid versterken in Zuidoost Azië, waar concurrenten als Alibaba en Amazon al hard op weg zijn met nieuwe dienstverleningen in onder andere Singapore. Op dit moment is Indonesië de belangrijkste markt voor JD.com buiten China. Het bedrijf heeft hier een e-commerce-platform en de reis-startup Traveloka opgericht. (Reuters)

Zuid-Afrika: Massmart bespaart op kosten
Massmart Holdings Ltd, de Zuid-Afrikaanse tak van Walmart, had in het afgelopen halfjaar een kleine toename in winst. Het resultaat kwam met name door kosten besparende maatregelen, waarmee werd gecompenseerd door de verminderde uitgaven van consumenten. De omzetgroei bedroeg 0,5% en was daarmee lager dan de winsttoename. Dit impliceert dat de winsttoename voornamelijk is ontstaan door de gestroomlijnde bedrijfsvoering. (Reuters)

Schwarz Group mogelijk marktleider in Kroatië
De Duitse Schwarz Group, die onder andere verantwoordelijk is voor de ketens Lidl en Kaufland, wordt mogelijk met 2019 de marktleider van Kroatië. Volgens een onderzoek van de nieuwssite Večernji List zijn er nu meer dan 90 Lidl-vestigingen in Kroatische locaties waar veel winkelverkeer is. Uit statistieken van het Kroatische Financieel Bureau (FINA) had Lidl vorig jaar een omzet van HRK 4 miljard (€540 miljoen). In 2007 kwam de omzet nog neer op HRK 767 miljoen (€103,5 miljoen). (esmmagazine.com)

Zuid-Afrika: Afname in jaarwinst Woolworths
Het Zuid-Afrikaanse Woolworths Holdings Ltd heeft voor het eerst sinds 2009 een afname in jaarwinst gemeld. De redenen hiervoor zijn de moeilijke omstandigheden in de supermarktsectoren van zowel Zuid-Afrika als Australië. De winst per Woolworths-aandeel daalde jaar op jaar met 7,6 cent tot 421 cent. Analisten van Reuters gingen uit van een winstdaling van 6%. (Reuters)

Walmart en Kroger werken aan blockchain-initiatief
Walmart, Kroger en een aantal leveranciers van voedingsmiddelen gaan samenwerken met IMB voor de toepassing van blockchain-technologie. Deze technologie moet helpen om de traceerbaarheid van versproducten te verbeteren. Samen wordt het systeem zo breed mogelijk geïntroduceerd. Ook de ketens Dole en Driscoll's werken aan het initiatief mee. (fooddive.com) 

Amazon breidt thuisbezorging uit naar Amazon Business-klanten
Amazon Business, het gratis programma van Amazon dat gericht is op zakelijke klanten, wordt uitgebreid met de service van AmazonFresh. Dit betekent dat ondernemingen nu hun kantines kunnen bevoorraden met de producten van zowel het AmazonFresh-assortiment als van lokale winkels. (techcrunch.com

Publicatiedatum: