Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Hoe kies ik de juiste soort, leverancier of herkomst?"

Kennis over kruiden voorkomt teleurstelling consument

Social media hebben naast de trend 'clean eating', het eten van onbewerkte producten, een grote impuls gegeven aan de verse kruidensector. Nu mensen steeds avontuurlijker worden in de keuken en de populariteit van zowel de Oosterse als Mexicaanse keuken groeit, is de vraag naar verse kruiden eveneens toegenomen. De afzet van verse kruiden in potten bereikte in het Verenigd Koninkrijk dit jaar zelfs een record met koriander, peterselie en basilicum aan kop. 



Het Innovative Fresh programma biedt leveranciers en retailers meer inzicht in het aanbod van kruiden zodat deze beter in staat zijn te bepalen welke producten zij hun klanten aan willen bieden. 

"Eén van de zaken die een leverancier zich af dient te vragen, is of hij de juiste soort, teler of herkomst heeft gekozen. Wat is het verschil tussen peterselie geteeld in de volle grond of in een kas? Zijn er verbeteringen mogelijk in het lange toeleveringstraject naar de supermarkt, waarbij aandacht voor het product van essentieel belang is," laat Magnus Nilsson van Innovative Fresh weten. 



"Kruiden zien er aantrekkelijk uit dus met de juiste presentatie zal het oog van de klant vanzelf op deze frisgroene planten vallen. De consument is vooral op zoek naar geurige kruiden met een goede smaak en die redelijk lang houdbaar zijn. De grootste uitdaging blijft echter het voorkomen van teleurstellingen. Het is natuurlijk een tegenvaller voor de consument wanneer zijn basilicumplant al na drie dagen verlept," vervolgt Magnus Nillson. 

Verse potkruiden leveren de consument echter meer waar voor hun geld dan voorverpakte gesneden kruiden en er wordt doorgaans minder van het product verspild. Het blijft echter wel belangrijk dat de houdbaarheid en kwaliteit voor de consument in verhouding zijn. 



"Wanneer we verse kruiden inkopen en analyseren, stellen we doorgaans enorme verschillen tussen winkels vast. In het geval van een pot basilicum kan het bladvolume per pot wel 20 tot 55 gram afwijken. Ook de smaak kan sterk verschillen. We hebben monsters getest waar nauwelijks smaak aan zat," vervolgt Nillson. 

"De bladkwaliteit is één van onze belangrijkste parameters, dat wil zeggen de kleur en de balans tussen stelen en bladeren. Onze waardering van het aroma en de smaak is net zo belangrijk. In ons laboratorium in Zweden testen wij de houdbaarheid om onze klanten te helpen de beste kwaliteit versproducten te leveren."

Voor meer informatie: 
Magnus Nilsson
Innovative Fresh

Tel: (+46) 42 14 70 70
Email: Magnus@innovativefresh.se
www.innovativefresh.com
Publicatiedatum: