Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl stijgt naar zevende plaats grootste supermarkt VK

Supermarktketen Lidl heeft in de afgelopen maanden zijn marktaandeel zien stijgen naar 5,2 procent, een stijging van 0,7 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, meldt Agroberichten Buitenland.
Dit blijkt uit de laatste cijfers van marktonderzoeker Kantar Worldpanel. Met dit resultaat is Lidl Waitrose voorbijgestreefd als zevende grootste supermarktketen in het Verenigd Koninkrijk. Tesco blijft nog altijd de grootste supermarktketen met een marktaandeel van 27,8 procent.

Prijsvechters
Lidl's steeds groter wordende netwerk van winkels werd in de laatste 12 weken door tien miljoen huishoudens bezocht. Vooral het groeiende aantal families (gezinnen met kinderen) die de weg naar Lidl hebben gevonden, hebben ervoor gezorgd dat de supermarktketen zijn verkoop met 18,9 procent heeft zien stijgen. Met name de verkoop van alcohol en versproducten deden het goed. Ook de andere prijsvechter, Aldi, kende een goede periode met een groei in verkoop van 17,2 procent en een marktaandeel van 7,0 procent (0,8 procentpunt hoger dan dezelfde periode vorig jaar).

Tegenvallende zomer
Over het geheel zijn de verkoopcijfers van de Britse supermarkten, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, met 4 procent gestegen. Het tegenvallende zomerweer heeft er echter wel voor gezorgd dat de verkoop van ijs en hamburgers zijn gedaald met respectievelijk 9 procent en 25 procent.

De 'Grote Vier'
Er was goed nieuws voor de traditionele vier grote supermarktketens, Tesco, Sainsbury's, Asda en Morrisons. Het herstel dat kenmerkend is voor 2017 zet door en alle 4 supermarktketens laten voor de vijfde achtereenvolgende periode een groei in de verkoopcijfers zien. De druk van de prijsvechters houdt echter aan, wat terug te zien is in de het gezamenlijke marktaandeel van de grote vier. Was dit vijf jaar gelden nog 76,3 procent, dit jaar is dat nog slechts 69,3 procent en de verwachting is dat dit de komende maanden verder zal dalen. Opmerkelijk is verder nog dat online supermarktketen Ocado zijn verkoopcijfers zag stijgen met 12,6 procent, waardoor het nu een marktaandeel heeft van 1,4 procent.

Bron: Agroberichten Buitenland
Publicatiedatum: