Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
eerste wereld mangocongres

Wereldwijde strategie moet mangosector impuls geven

"We zien hoe andere productcategorieën zoals avocado en zachtfruit zich ontwikkelen. Deze categorieën hebben de laatste tien jaar een opmerkelijke groei op de internationale markt doorgemaakt. Dit geldt ook voor fruitsoorten zoals ananas en papaja die eveneens als voorbeeld kunnen dienen voor de mangosector. Dit congres brengt mangotelers, -verpakkers en -exporteurs samen en zal gericht zijn op onderwerpen die relevant zijn voor de hele toeleveringsketen met als doel een wereldwijde strategie te bepalen om de sector nog succesvoller te maken. Het congres wordt dit jaar op 30 november en 1 december gehouden in het Mexicaanse Puerto Vallarta," vertelt Eric Viramontes. 


Volgens Eric boekt de mangosector redelijk goede resultaten en is Mexico één van de grootste mangoproducenten en -exporteurs. "De situatie op de wereldmarkt is goed maar we moeten wel objectief blijven en ons afvragen waar we dit succes aan danken en daarnaast oog hebben voor verbeterpunten om nog meer waarde aan onze sector toe te voegen." Over het algemeen groeit de mangosector maar Eric voegt er aan toe dat de afzet voornamelijk groeit onder consumenten die al vertrouwd zijn met de mangoconsumptie. "De groei van de mangoconsumptie is vooral demografisch omdat mensen die altijd al mango hebben gegeten, zich over de hele wereld verspreiden en ook op andere plaatsen mango willen consumeren. Terwijl andere productcategorieën en -sectoren in alle mogelijke opzichten zijn gegroeid."

"De mangoteelt creëert waarde in ontwikkelingslanden. De fruitsoort wordt vaak geteeld in achterstandsgebieden. De mangoproductie is dan ook een geweldige manier om hier zakelijke kansen te creëren om de economische omstandigheden van de lokale bevolking te verbeteren. "Dit is echter niet alleen in Mexico het geval maar ook in India, Afrika, Brazilië, Peru en andere producerende landen," vervolgt Eric. Hij noemt andere producerende landen liever 'bondgenoten' dan concurrenten. "We moeten elkaar als bondgenoten beschouwen als we de wereldwijde mango-afzet willen stimuleren. We rekenen er daarom op dat we op onze conferentie bezoekers uit veel verschillende landen zullen mogen begroeten. De ware concurrentie is om schapruimte in de supermarkten te veroveren en de consumptie onder consumenten te vergroten."



"We wijken af van de gebruikelijke opzet van congressen. Er worden nog steeds sprekers uitgenodigd vanwege hun kennis en ervaring maar deze zullen deelnemen aan discussiegroepen. Het idee hierachter is om mensen die ideeën hebben over de verbetering van de mangosector zoveel mogelijk samen te brengen," legt Eric uit. Zo zullen er onder meer sprekers uit Australië, Nederland, de Verenigde Staten, Ecuador en andere landen aanwezig zijn. "We hebben ook mensen uit andere sectoren zoals zachtfruit, avocado en kasteelt gevraagd om deel te nemen. Hun succesverhalen kunnen ook toegepast worden binnen de mangosector."

Het is onze bedoeling om een wereldwijd evenement te organiseren omdat we ook een wereldwijd plan van aanpak voor de mangosector willen ontwikkelen. Daarnaast is er een jong leiderschap programma georganiseerd voor kinderen van mangoproducenten. "We moedigen families aan om aan ons congres deel te nemen want we willen niet dat de sector vergrijst. We hebben jonge mensen nodig die nieuwe ideeën en strategieën aandragen." Ter aanvulling zal er op de eerste dag een parallelsessie gehouden worden met belangrijke onderzoekers binnen de Mexicaanse mangosector, die hun kennis met de aanwezigen zullen delen."



De organisatie van dit internationale evenement is in handen van EMEX, de organisatie die de Mexicaanse mangosector vertegenwoordigt. "We zijn er trots op mangotelers te zijn maar we moeten nu ook onze zakelijke talenten ontwikkelen. Het congres is bedoeld voor de hele keten en is er op gericht een plan te ontwikkelen dat wereldwijd toepasbaar is. We proberen deze plannen op een vernieuwende manier tot stand te brengen waar niet alleen de mangosector voordeel van zal hebben maar ook andere productcategorieën," aldus Eric. 



Voor meer informatie:
Eric Viramontes
EMEX, A.C. 
Mexico
T:+52 33 32 80 24 40
E: congreso@mangoemex.com
www.mangoemex.com/congreso
Publicatiedatum: