Tholen - Pal naast Amsterdam Cargo Airport zorgt IPHandlers er al vijf jaar voor dat verse producten die via de lucht naar Schiphol worden vervoerd, in grote loodsen gekoeld kunnen worden. Dat het goed gaat met het bedrijf blijkt wel uit de bouw van nieuwe koelfaciliteiten. "Wij zijn bezig met de bouw van een nieuwe vacuümkoeler", zegt René Baan, accountmanager AGF bij IPHandlers. "In twintig minuten tijd koelen wij de producten tot een temperatuur van 4 graden. In totaal passen er twaalf pallets met groenten, fruit of bloemen in de ruimte. We zijn nu bezig met de bouw van een vierde vacuümkoeltank", zegt René. Met deze vier vacuümkoelers is het mogelijk om meer dan 50 ton verse producten per uur te koelen. Direct vanuit de trucks worden de vliegtuigplaten op een rollerbed geplaatst en door de koelingstechnologie op de vereiste conditie gebracht.
Een vacuümkoeltank van IPHandlers.
Meer uitbreidingen
Het zachtfruit, de exoten, groene asperges en de haricots verts die via het vliegtuig aankomen, worden niet alleen vacuüm gekoeld. Ook op de gebruikelijke wijze koelt IPHandlers de verse producten en ook deze ruimtes breidt het bedrijf uit Aalsmeer uit. "Wij merken dat wij het drukker krijgen en daardoor moeten uitbreiden", zegt de accountmanager achter IPHandlers. "Wij krijgen meer producten te verwerken zoals mini-ananassen, paddenstoelen en andere soorten groenten en fruit. Alleen citrus komt bij ons niet binnen, omdat die voornamelijk met vrachtwagens en boten vervoerd worden. Op dit moment hebben wij 7.000m² aan koelruimtes met verschillende temperaturen. Door de uitbreidingen bij deze koelingen, komt daar een paar duizend vierkante meters bij tot een totaal van 10.000m²."
Een van de koelcellen van het bedrijf uit Aalsmeer.
Douanescan
Een belangrijke factor binnen de sector is volgens de accountmanager de douanescan. "Door de toenemende dreiging, zorgt dit er helaas voor dat de lading een vertraging kan oplopen", zegt hij. "Wanneer een vliegtuig aankomt, zorgen onze vrij-makers op Schiphol ervoor dat de goederen zo snel mogelijk per truck naar onze douaneloods getransporteerd worden en koelen wij de producten naar de gewenste temperatuur. Na inklaren en KCB-keuring kunnen de producten binnen een paar uur weer op weg zijn naar een volgende bestemming", zegt hij. "Wij zorgen ervoor dat het traject na de Douane zo kort mogelijk is. Op die manier proberen wij onszelf te onderscheiden van andere bedrijven."