Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Online wint op Britse traditionele supermarkten

Discounters worden in Frankrijk belangrijker

IGD: Frankrijk krijgt groter discountsegment
De Franse supermarktsector is aan het veranderen. Er wordt meer geïnvesteerd in nieuwe discountformats, aldus marktonderzoeksbureau IGD. Volgens IGD staat Frankrijk traditioneel gezien niet bekend om zijn discountsegment, maar komt hier in rap tempo verandering in. Biologische producten en vernieuwde formules van bestaande producten zorgen voor significante mogelijkheden in Frankrijk, nu consumenten zich meer focussen op hun gezondheid. Een van de snelstgroeiende segmenten binnen de sector zijn food-to-go-winkels. (esmmagazine.com

VK: Asda heeft beste kwartaalresultaten sinds drie jaar
De Britse retailer Asda had in het tweede kwartaal een toename van 1,8% in like-for-like-omzet. Daarmee was dit de beste kwartaalomzet sinds drie jaar. De afgelopen elf kwartalen was er sprake van afnames in omzet. De totale omzet nam jaar op jaar met 3,9% toe. Volgens Ray Gaul van Kantar Retail geven de verbeterde resultaten wat tijdelijke ademruimte voor de nieuwe Asda-CEO Sean Clarke. (esmmagazine.com)

Online segment wint terrein op Britse traditionele supermarkten

Onlangs gepubliceerde statistieken laten zien dat de online omzet van voedingsmiddelen in het Verenigd Koninkrijk met 13,9% is toegenomen. Volgens Fastlane International, dat is gespecialiseerd in online thuisbezorging, zorgt dit voor meer druk op de traditionele supermarktsector. Cijfers over de maand juli van het Britse Office of National Statistics (ONS) laten zien dat de uitgaven bij online supermarkten jaar op jaar met bijna 14% is toegenomen. Het online segment heeft hierdoor een marktaandeel van 5,3%. (londonlovesbusiness.com

China: Winst van Alibaba verdubbelt 

Alibaba heeft in het afgelopen kwartaal zijn winst bijna verdubbeld. De netto winst van de Chinese e-commerce-gigant kwam neer op RMB 14 miljard (€1,79 miljard). Jaar op jaar is dat een toename van 96%. De totale omzet nam toe met RMB 50,2 miljard (€6,41 miljard), waarmee de verwachtingen ruimschoots werden overtroffen. In de afgelopen 12 maanden had Alibaba 466 miljoen users die iets via het platform hebben gekocht. (techcrunch.com)

VK: Stijgende inflatie leidt tot minder omzet in retail
Britse consumenten zijn voorzichtiger geworden met hun uitgaven, nu hun koopkracht wordt aangetast door de stijgende inflatie. De enige retailsector waarin meer werd uitgegeven was het voedingssegment van supermarkten. Bij alle andere grote sectoren was sprake van een afnemende omzet, aldus cijfers van het Britse Office for National Statistics (ONS). De omzet van voedingsmiddelen nam met 1,5% toe, terwijl de toename een maand eerder nog neerkwam op 1,1%. (theguardian.com)

Australië: Woolworths sponsort sportevenement
De Australische supermarkt Woolworths wordt een officiële sponsor van de 2018 Gold Coast Commonwealth Games. Andrew Hicks van Woolworths zei dat het bedrijf altijd positief tegenover Australische evenementen stond en dat Woolworths trots is om op deze manier aan het sportevenement deel te mogen nemen. "Verse, gezonde voeding is essentieel voor het succes van atleten. We zijn erg enthousiast om in partnerschap met het team van Australië team een nieuwe generatie van kampioenen te inspireren," aldus Hicks. (mumbrella.com.au)

Amerikanen kopen meer voedingsmiddelen bij Walmart
Volgens Walmart is de omzet van voedingsmiddelen toegenomen tot het hoogste punt sinds vijf jaar. De keten breidt zowel online als in fysieke winkels het assortiment uit met biologische producten. "We hebben sterke resultaten gezien bij het ontwikkelen van het online segment, dat nu beschikbaar is in meer dan 900 Amerikaanse locaties," aldus CEO Doug McMillon. "We gaan deze service uitbreiden in veel markten in de wereld waar we actief zijn." De online omzet was in het afgelopen kwartaal met 60% toegenomen. In het tweede kwartaal kwam de totale omzet neer op $123,4 miljard (€105,1 miljard). Dat is een toename van 2,1%, oftewel $2,5 miljard (€2,13 miljard). Als de invloed van de wisselkoers buiten beschouwing wordt gelaten, bedroeg de omzet $124,4 miljard. Dat is een toename van $3,5 miljard (€2,98 miljard) oftewel 2,9%. De vergelijkende winkelomzet binnen de VS nam toe met 1,8%, waarmee dit het twaalde kwartaal op rij is met een toename in vergelijkende winkelomzet. Het winkelverkeer nam toe met 1,3%. (washingtonpost.com / progressivegrocer.com

Publicatiedatum: