Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ABN Amro: omzetgroei in gehele transportbranche

De wereldeconomie, eurozone en de Nederlandse economie blijven groeien. Ook de wereldhandel blijft naar verwachting groeien in 2017 en 2018. Dit is positief voor de transportsector. In het eerste kwartaal was er dan ook in alle transportbranches omzetgroei te zien, zo meldt ABN Amro.

De omzet steeg in het eerste kwartaal van 2017 in alle branches. De omzet van wegtransport steeg met 7,8% j-o-j. Het was daarmee het 14e kwartaal op rij dat deze branche omzetgroei liet zien. Ook de omzet van opslagbedrijven (+1,6% j-o-j) en van logistieke dienstverleners (+4,6% j-o-j) steeg in het eerste kwartaal. Opvallend is zowel de omzetgroei in de zee- en kustvaart als de binnenvaart. De omzet van bedrijven actief in de zee- en kustvaart steeg in het eerste kwartaal met 5,9% j-o-j en die van binnenvaartondernemers met 6,1% j-o-j. Voor bedrijven in de zee- en kustvaart is dit de eerste omzetgroei sinds het tweede kwartaal van 2014. De omzetgroei wordt veroorzaakt door een sterke prijsstijging in het eerste kwartaal.

Vrachtvluchten Schiphol nemen minder hard toe
In het eerste halfjaar van 2017 steeg het vervoerde volume via Schiphol met 8,7% j-o-j. De wereldhandel steeg in de eerste vijf maanden van 2017 met 2,9% j-o-j. Schiphol groeit dus nog steeds harder. Het aantal vliegbewegingen van vrachtvluchten steeg in het eerste halfjaar van 2017 1,7% j-o-j. In 2016 steeg het aantal vliegbewegingen nog met 6,2%. Er wordt steeds meer vracht met passagiersvluchten vervoerd. Ook is de capaciteit van Schiphol beperkt, waardoor het aantal vrachtvluchten nog maar beperkt kan stijgen.

Nederlandse havens
De overslag in de Rotterdamse haven steeg met 3,9% j-o-j in het eerste halfjaar van 2017. De overslag van droge bulk in Rotterdam groeide in het eerste halfjaar van 2017 met 5,2% j-o-j. Vooral de agribulk blijft het goed doen. De natte bulk deed het in 2016 al niet heel goed en dat heeft zich in het eerste halfjaar van 2017 doorgezet. De overslag daalde met 1% j-o-j. In 2016 werden er al meer containers in Rotterdam overgeslagen en deze trend zette in het eerste halfjaar van 2017 stevig door. De overslag van containers steeg met 10,4% j-o-j. Daarmee neemt Rotterdam ook een voorsprong op de haven van Antwerpen, waar de overslag van containers 'maar' met 2% j-o-j steeg in het eerste halfjaar van 2017. De effecten van Maasvlakte 2 en de aanleg van twee nieuwe containerterminals beginnen nu duidelijk te worden.

De Amsterdamse haven had ook een goed halfjaar. De overslag van droge bulk steeg hard. De overslag van steenkolen steeg met 20% j-o-j en de overslag van overige droge bulk waaronder bouwgrondstoffen steeg met 17% j-o-j. Ook de containeroverslag deed het goed met een stijging van 6,9% j-o-j.

Binnenvaart
Het binnenvaartvolume daalde in het eerste halfjaar van 2017 met 2,4% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Er werd minder binnenlands vervoerd (-2,5% j-o-j), er was minder afvoer (-4% j-o-j) en de doorvoer daalde in het eerste kwartaal ook, met 1,3% j-o-j. Alleen de aanvoer van producten was stabiel in het eerste halfjaar van 2017.

In het eerste halfjaar van 2017 werd zowel minder droge bulk als natte bulk vervoerd. Net als in de Rotterdamse haven doet het containervervoer het goed. Het aantal containers dat werd vervoerd in het eerste halfjaar van 2017 steeg met 4,2%. Hiervan kunnen droge bulkschepen profiteren, want containers worden in dezelfde schepen vervoerd. Nu het vervoer van droge bulk blijft tegenvallen, is dit voor droge bulkschepen een goed alternatief.

Vervoerde volume via het spoor 
Het goederenvervoer over het spoor daalde in het eerste kwartaal van 2017 met 0,4% j-o-j. Zo'n 92% van het volume wordt internationaal vervoerd. Duitsland en Italiƫ zijn de belangrijkste bestemmingen. In het eerste kwartaal van 2017 daalde het internationaal vervoer met 2,4% j-o-j. De meeste goederen werden afgevoerd. De haven van Rotterdam is hiervoor een belangrijk beginpunt. De afvoer van goederen daalde met 7,1% j-o-j. Wel werden er meer goederen aangevoerd (+4,4% j-o-j), meer goederen doorgevoerd (+29,3% j-o-j) en meer goederen binnenlands vervoerd (+29,2% j-o-j).

Faillissementen blijven dalen
In het eerste halfjaar van 2017 is het aantal faillissementen flink afgenomen. Het aantal daalde met 9,9% op jaarbasis. In totaal gingen in het eerste halfjaar van 2017 109 transportbedrijven failliet. Het aantal faillissementen daalt sinds eind 2013. De meeste faillissementen zijn te zien in het wegvervoer. Ook in deze branche neemt het aantal faillissementen sterk af, namelijk met 13,7% j-o-j in het eerste halfjaar van 2017. In het spoorvervoer en de binnenvaart gingen het in eerste halfjaar van 2017 geen bedrijven failliet. In het spoorvervoer zijn sinds 2009 geen bedrijven meer failliet gegaan, laat de bank weten.


Bron: ABN Amro
Publicatiedatum: