Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groupe Casino heeft sterk eerste halfjaar in Franse thuismarkt

Lidl investeert €700 mln in Ierland

Groei bij alle grote Britse supermarkten
Alle grote Britse supermarkten hebben in de periode van 12 weken tot 16 juli groei gezien. Dit blijkt uit statistieken van Kantar Worldpanel. Van de grote vier supermarkten had Tesco jaar op jaar met 2,3% de grootste omzettoename. Het marktaandeel van Tesco staat nu op 27,8%. Sainsbury's had een omzettoename van 2,2%, waarmee het aandeel op 16,0% kwam. Asda, dat mogelijk de discountketen B&M over gaat nemen, had een omzettoename van 1,0% en staat nu op een marktaandeel van 15,1%. Morrisons had een omzetgroei van 2,1% en komt neer op een marktaandeel van 10,5%. (esmmagazine.com)

Canada: Loblaw plant kortingsacties
De Canadese supermarktsector is verwikkeld in een prijzenoorlog. De grootste supermarktketen van het land, Loblaw, heeft aangegeven zijn kortingsacties op te schroeven. De winstmarges van Loblaws staan onder druk, omdat in sommige regio's van Canada het minimum loon is verhoogd. Ook zijn er veranderingen doorgevoerd in de gezondheidszorg, die indirect effect hebben op de supermarktsector. (esmmagazine.com)

Lidl investeert €700 mln in Ierland
Lidl gaat mogelijk zijn netwerk in Ierland uitbreiden met zoveel als 200 vestigingen. De retailer is van plan om in ieder geval tussen 2016 en 2018 €400 miljoen te investeren in de Ierse regio. Bij verdere uitbreidingen komt daar mogelijk nog eens €300 miljoen bij. Volgens directeur John Paul Scally stopt het bedrijf pas met uitbreiden als iedere Ierse consument een Lidl-vestiging in de nabijheid heeft. (esmmagazine.com)

WWF en Walmart werken samen met telers
Het Wereldnatuurfonds (WWF), de Foundation for Food and Agriculture Research (FFAR) en de Walmart Foundation hebben onlangs een gezamenlijk onderzoeksprogramma aangekondigd. Het programma wordt gebruikt om manieren te vinden om de opbrengst van de oogsten van telers zoveel mogelijk te optimaliseren. Het WWF maakt daarbij gebruik van twee beurzen van FFAR en Walmart, die samen neerkomen op $1,3 miljoen (€1,1 miljoen). Er wordt in het project gewerkt met teams van de universiteit van Californië en de Global Cold Chain Alliance. (worldwildlife.org)

Asda heeft winstafname van 19%
De Britse keten Asda had in 2016 een bruto winst van £791,7 miljoen (€876,9 miljoen). Jaar op jaar is dat een afname van 19%. Asda had zodoende de ergste jaarcijfers ooit, sinds de keten werd overgenomen door Walmart. De omzet daalde in 2016 van £22,3 miljard (€24,7 miljard) naar £21,6 miljard (€23,9 miljard). Tegelijkertijd meldde het bedrijf ook een bedrijfscashflow van £1,41 miljard (€1,56 miljard), wat een toename is van 8%. Ook heeft Asda £450 miljoen (€498,5 miljoen) aan dividend aan Walmart uitgekeerd. (esmmagazine.com)

Costco heeft omzetgroei van 9% in juli
De Amerikaanse groothandelaar Costco had in juli jaar op jaar een toename in omzet van 8,8% tot $9,41 miljard (€7,93 miljard). In de periode van 48 weken tot 30 juli 2017 kwam de netto omzet neer op $113,7 miljard (€95,8 miljard), wat jaar op jaar een toename is van 6,1%.(esmmagazine.com)

X5 Retail Group heeft in tweede kwartaal omzetgroei van 27,5%
De Russische X5 Retail Group had in het tweede kwartaal een omzetgroei van 27,5%. De omzet kwam neer op RUB 320,8 miljard (€4,49 miljard). De totale omzet van het eerste halfjaar komt daarmee neer op RUB 613,9 miljard (€8,59 miljard), wat jaar op jaar een toename is van 27%.(esmmagazine.com)

Jerónimo Martins en Sonae hebben beste reputatie in Portugal
De supermarktketens Jerónimo Martins en Sonae zijn volgens een recent onderzoek twee van de bedrijven die in Portugal de beste reputatie hebben. Het OnStrategy RepRisk Value Pulse-onderzoek kijkt naar de financiële reputatie van afzonderlijke bedrijven. In dit onderzoek behaalde Jerónimo Martins een score van 73%, terwijl Sonae op 71% kwam. (esmmagazine.com)

McColl's sluit overeenkomst met Morrisons
De Britse buurtwinkelketen McColl's gaat samenwerken met Morrisons. Morrisons gaat producten leveren aan de 1.300 buurtwinkels en 350 krantenwinkels van McColl's. De producten vallen zowel onder het eigen huismerk van Morrisons als onder het vernieuwde merk Safeway. De producten worden in fases geïntroduceerd met ingang van januari 2018. (esmmagazine.com)

SuperValu blijft grootste supermarkt van Ierland
SuperValu is volgens de laatste statistieken van Kantar Worldpanel nog steeds de grootste supermarkt van Ierland. De cijfers van de periode van 12 weken tot 16 juli laten zien dat de Ierse markt nog steeds aantrekt, ondanks dat er sprake is van steeds meer prijsdeflatie. Tesco behield zijn positie als tweede grootste keten in Ierland met een marktaandeel van 21,9% en een toename in omzete van 2%. Op de derde plek staat Dunnes Stores.(esmmagazine.com)

Edeka opent Tengelmann-vestigingen onder nieuwe naam
De Duitse retailgroep Edeka gaat in de komende maanden de 170 vestigingen van Kaiser's Tengelmann in het zuiden van Beieren onder een nieuwe naam heropenen. Edeka nam aan het begin van dit jaar de vestigingen over. De Tengelmann-vestigingen in Augsburg, Rosenheim en de omgeving van München zullen heropend worden als Edeka-winkels. Per week worden zo'n 14 supermarkten heropend. De voormalige Tengelmann-supermarkten maakten al gebruik van het assortiment van Edeka. (esmmagzine.com

Sterk kwartaal voor O'Key Group door discountsegment
De Russische retailer O'Key Group heeft in het tweede kwartaal een netto omzetgroei behaald van 4,9% tot RUB 41,8 miljard (€580 miljoen). De netto omzet van het hypermarkt- en supermarktsegment steeg met 2% tot RUB 39,3 miljard (€550 miljoen). De omzet van het discountsegment steeg met 95,3% tot RUB 2,5 miljard (€30 miljoen). De like-for-like omzet van de gehele retailgroep bleef jaar op jaar nagenoeg gelijk. Er werd voor de negatieve resultaten bij het hypermarkt- en supermarktsegment gecompenseerd met het discountsegment. (esmmagazine.com)

Edeka introduceert nieuw buurtwinkelconcept
De Duitse retailer Edeka is met Edeka Xpress begonnen met een nieuw buurtwinkelformat. Ongeveer 50 vestigingen die allemaal een oppervlak hebben van minder dan 600 vierkante meter zullen met het einde van september volgens het Xpress--format worden heropend. De 50 winkels vallen allemaal onder de Tengelmann-vestigingen die Edeka eerder dit jaar overnam. Het nieuwe format heeft een assortiment dat bestaat uit versproducten, kant-en-klaarmaaltijden en het eigen huismerk van Edeka. (esmmagazine.com)

Omzet Whole Foods trekt weer iets aan
Whole Foods had in het afgelopen kwartaal een omzet die hoger uitviel dan analisten hadden verwacht. Hoewel de vergelijkende winkelomzet nog steeds afnam in deze periode, was de daling in omzet minder heftig dan werd verwacht. Whole Foods stemde eerder in juni in met een overname door Amazon. (esmmagazine.com)

Aldi Nord breidt versassortiment uit
Aldi Nord is begonnen met een nieuw project om 2.300 Duitse vestigingen te moderniseren. Het project heeft de naam ANIKo en betreft een in-store concept. Het project wordt in de komende jaren voltooid aan de hand van een investering van €5,2 miljoen. Aldi wil met ANIKo Aldi-vestigingen renoveren en het assortiment verbeteren, waarbij er vooral wordt gefocust op versproducten. (esmmagazine.com)

Finland: Kesko heeft forse toename in omzet in eerste halfjaar
De Finse retailgroep Kesko had in de eerste helft van het jaar een toename in omzet van 17% tot €5,41 miljard. De toename in omzet kwam tot stand door de voltooide overnames in 2016. Zonder deze overnames zou de toename in omzet neerkomen op slechts 1,2%. Het supermarktsegment van Kesko zag een groei in netto omzet van 5%, wat mede kwam door de overname van Suomen Lähikauppa en het annuleren van de activiteiten in Rusland. (esmmagazine.com)

Brazilië: GPA heeft omzetgroei van 9% in tweede kwartaal
De Braziliaanse retailer Grupo Pão de Açúcar (GPA) had in het tweede kwartaal van 2017 een netto winst van R$165 miljoen (€44,7 miljoen). In dezelfde periode van 2016 was er sprake van een netto verlies van R$277 miljoen (€75,1 miljoen). De netto omzet nam toe met 9,5% tot R$10,66 miljard (€2,89 miljard), wat mede kwam door de omzetgroei van 29,2% bij het merk Assaí en het herstel van de hypermarktketen Extra. (esmmagazine.com)

Spanje: Dia Group heeft omzettoename van 4,1%
De Spaanse retailer Dia Group had in de eerste helft van 2017 jaar op jaar een omzettoename van 4,1% tot €5,13 miljard. De toename in omzet kwam met name door de activiteiten in Argentinië en Brazilië, waar de bruto omzet met 12,1% toenam tot omgerekend €1,89 miljard. In Spanje daalde de bruto omzet met 3,6% tot €2,83 miljard. (esmmagazine.com)

Groupe Casino heeft sterk eerste halfjaar in Franse thuismarkt
Het Franse Groupe Casino had iin de eerste helft van 2017 een winst van €121 miljoen in de eigen thuismarkt. In dezelfde periode van 2016 werd slechts een winst behaald van €85 miljoen. Van de totale winst kwam ongeveer €83 miljoen van het supermarktsegment, terwijl dit aandeel in 2016 zo'n €36 miljoen bedroeg. Al met al kwam de totale groepswinst neer op €466 miljoen, of op €336 miljoen als het belastingvoordeel van Brazilië niet wordt meegerekend. In dezelfde periode van 2016 kwam de winst neer op €281 miljoen, of op €211 miljoen zonder Brazilië. In Latijns-Amerika namen de activiteiten van Casino in deze periode toe met 7,1%. Dit kwam met name door het succes van de hypermarkten in Brazilië, de toenemende omzet bij Éxito en de sterke ontwikkeling van het cash & carry-format. (esmmagazine.com)

Jerónimo Martins heeft omzetgroei van 11,4% in eerste halfjaar
De Portugese retailer Jerónimo Martins had in de eerste helft van dit jaar een omzettoename van 11,4% tot €7,8 miljard. De netto winst van het bedrijf kwam neer op €173 miljoen, terwijl de brutowinst jaar op jaar steeg met 7,2% tot €416 miljoen. (esmmagazine.com)

Magnit heeft omzetstijging van 6,4%
De Russische retailer Magnit had in het eerste halfjaar een omzetstijging van 6,4% tot RUR 555 miljard (€7,77 miljard). Dit is een toename ten opzichte van de RUR 522 miljard (€7,3 miljard) van het jaar ervoor. De bruto winst steeg van RUR 142 miljard (€1,99 miljard) in de eerste helft van 2016 tot RUR 153 miljard (€2,14 miljard) in de eerste helft van dit jaar. Het winstmarge kwam neer op 8,8%. (esmmagazine.com)

Profi opent vijf nieuwe winkels in Roemenië
De Roemeense supermarktketen Profi heeft in de laatste week van juli vijf nieuwe vestigingen geopend. De winkels bevinden zich in Scheia, Bordusani, Patulele, Pietrosani en Boekarest. In Boekarest werd een Profi City-vestiging geopend, terwijl in Scheia een Profi Standard-vestiging in bedrijf ging. De overige winkels werden geopend onder het format Profi Loco. (esmmagazine.com)


Publicatiedatum: