Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vanguard en Tesco vormen joint venture | Rusland: Nieuw hypermarktconcept met Globus 3.0

Waitrose heeft vroege Britse pruimen

China: Alibaba opent kassavrije supermarkt
Alibaba heeft in de Chinese stad Hangzhou het Tao Café geopend. Consumenten betalen bij deze supermarkt door middel van een QR-code die bij de ingang wordt ingescand. Zodra de klant met de uitgekozen boodschappen de vestiging verlaat, wordt er onmiddellijk geld afgeschreven. De winkel maakt gebruik van verschillende systemen die zowel de klant als de producten traceren. De vestiging heeft een oppervlak van 200 vierkante meter en laat niet meer dan 50 consumenten tegelijkertijd toe. (retaildetail.eu)

Zuid-Afrika: Woolworths heeft winstdaling van 10%
De jaarwinst bij de Zuid-Afrikaanse keten Woolworths Holdings daalt mogelijk met 10%. De reden hiervoor is de steeds zwaarder wordende omstandigheden in de supermarktsectoren van zowel Zuid-Afrika als Australië. De winst per aandeel daalt waarschijnlijk met zoveel als 5% tot 10%. Analisten van Reuters verwachten een winstdaling van 6%. (Reuters)

VK: Waitrose stelt food service-directeur aan

Waitrose heeft voor het eerst een speciale directeur voor de afdeling food service aangesteld. De nieuwe functie staat in lijn met de strategie van Waitrose om zich meer op food service en horeca te richten. De eerste directeur die tot deze functie is benoemd is Simon Burdess. Burdess was eerder werkzaam als onderdirecteur bij InterContinental Hotels, waar hij verantwoordelijk was voor de restaurants en de bars van het bedrijf. Ook is hij werkzaam geweest als commercieel directeur bij Fortnum & Mason en heeft hij verschillende functies vervuld bij Marks & Spencer. Burdess gaat vanaf september aan de slag bij Waitrose. (igd.com)

Vanguard en Tesco vormen joint venture
De Chinese supermarktketen Vanguard gaat een joint venture aan met Dunnhumby. Dunnhumby is een bedrijf voor data-analyse, dat aan Tesco toebehoort. Door middel van de joint venture zal Vanguard beter in staat te zijn om consumentengedrag in kaart te brengen, zodat marketingcampagnes effectiever kunnen worden ingezet. Ook kan data-analyse helpen om de distributieketen van Vanguard te optimaliseren. (igd.com)

Rusland: Nieuw hypermarktconcept met Globus 3.0

Globus Russia is vlakbij Moskou begonnen met de bouw van een hypermarkt onder een nieuw concept. Het concept heet Globus 3.0 en draait om een moderne, frisse uitstraling, winkels binnen de hypermarkt en nieuwe technologie die het betaalgemak moet verbeteren. De hypermarkt moet met het einde van 2017 in bedrijf gaan. (igd.com)

Waitrose heeft vroege Britse pruimen
Waitrose heeft twee weken eerder dan normaal Britse pruimen in de schappen liggen. De pruimen kwamen zo vroeg in verband met de uitzonderlijk warme zomer van dit jaar. De pruimen zijn geproduceerd door een teeltbedrijf in Gloucestershire. Volgens een verklaring van Waitrose was er sprake van bijna perfecte teeltomstandigheden. De warme dagen lagen precies goed in balans met de koele nachten, waardoor de pruimen eerder dan normaal op de markt zijn gekomen.

Italië: Omzet van meer dan €6 mld voor hypoallergene producten

De Italiaanse omzet van hypoallergene producten, zoals glutenvrij brood, kwam in 2016 neer op meer dan €6 miljard. Dit blijkt uit statistieken van Osservatorio Immagino, dat een joint venture is van Nielsen en GS1 Italy. De producten waren goed voor 28,4% van de totale omzet van de Italiaanse supermarktsector. (esmmagazine.com)

Overleg tussen Bigbasket en Amazon loopt vast
De gesprekken tussen de Indiase online supermarkt Bigbasket en de e-commerce-gigant Amazon zijn tot een impasse gekomen. Het overleg liep spaak op zowel het bedrijfsmodel als de taxatie van Big Basket. Amazon onderhandelde met BigBaste over een mogelijke overname, maar met name de taxatie zorgde voor onenigheid. BigBasket wordt getaxeerd op een waarde van $600 miljoen tot 700 miljoen (€525,6 miljoen tot 613,2 miljoen). (financialexpress.com)

India: Amazon moet apart bedrijf oprichten voor supermarktsector

De Indiase overheid heeft het voorstel van Amazon om Rp32,25 miljard (€438,0 miljoen) te investeren goedgekeurd. Er is echter wel als voorwaarde gesteld dat Amazon in India een aparte bedrijfsvoering opzet voor zijn werkzaamheden in de supermarktsector. Zodoende moeten de plannen voor de Indiase supermarktsector gescheiden blijven van de overige Indiase werkzaamheden van Amazon. (financialexpress.com)

JD.Com sluit overeenkomst voor koelketenlogistiek

De Chinese e-commerce-gigant JD.com, Inc. heeft een overeenkomst gesloten met het Japanse logistieke bedrijf Yamato Holdings Co., Ltd.. Samen wordt er in China gewerkt aan een logistiek netwerk voor koeltransport. Ook gaan de twee bedrijven samen technologie ontwikkelen voor onder andere volledig geautomatiseerde opslagplaatsen, zichzelf besturende bestelbussen, kunstmatige intelligentie en big data-technologie. (chinamoneynetwork.com)

Albertsons stelt plannen voor beursgang uit

De directie van Albertsons heeft besloten een geplande beursgang vooralsnog uit te stellen. Aanvankelijk zou de beursgang twee jaar geleden plaats vinden. Dit keer worden de plannen voor de beurs uitgesteld in verband met de overname van Whole Foods door Amazon en met het feit dat de beursgang van Albertsons' Blue Apron-afdeling een te zwak resultaat heeft gegeven. Het plan was aanvankelijk dat de beursgang eind dit jaar plaats had moeten vinden met steun van een aantal investeringsbedrijven. (Bloomberg)

62% van alle consumenten heeft interesse in Amazon/Whole Foods
Volgens een enquête van ChargeItSpot is 62% van de ondervraagde consumenten bereid om boodschappen bij Whole Foods te doen, als de keten eenmaal is overgenomen door Amazon. 84% geeft aan een positief gevoel te hebben bij de overname. ChargeItSpot voerde de enquête uit onder 900 consumenten in de VS. Op de vraag wat Amazon zou moeten veranderen aan Whole Foods beantwoorde 31% met geautomatiseerde kassa's, 30% met lagere prijzen en 19% met het implementeren van afhaalpunten voor Amazon-bestellingen. (fooddive.com)

VS: Kroger neemt voormalig Aldi-directeur aan
Kroger heeft het voormalige Aldi-directielid Liz Ferneding aangenomen. Ferneding gaat aan de slag als directeur van de discount-afdeling Ruler Foods. Ferneding gaat per 31 juli aan de slag. In de afgelopen elf jaar heeft ze verschillende managementposities bij Aldi vervuld, waaronder een internationale betrekking in Australië. (supermarketnews.com)

VS: Walmart.com is beste online supermarkt voor vers
Walmart.com is de meest populaire online supermarkt met betrekking tot versproducten, terwijl Jet.com juist in trek is met betrekking tot verpakte goederen. Dit blijkt uit een nieuw verslag van het marktonderzoeksbureau Field Agent. In het verslag werden vier grote online retailers naast elkaar gezet. De betreffende online retailers zijn Amazon.com, Walmart.com, Target.com en Jet.com. 25% van alle Walmart.com-consumenten koopt versproducten op de site. Bij Target.com, Jet.com en Amazon.com is dat respectievelijk 10%, 8% en 5%. (progressivegrocer.com)

Consumenten hechten belang aan openheid over producten

Consumenten hechten steeds meer belang aan openheid bij het aanschaffen van voedingsmiddelen. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van Response Media. Het onderzoeksverslag meldt dat bijna iedereen transparantie met betrekking tot voeding belangrijk vindt. Dit geldt voor 99% bij verse producten en voor 98% bij verpakte producten. 70% van alle consumenten geeft aan dat het koopgedrag altijd of in ieder geval erg vaak wordt beïnvloed door transparante informatie over de inhoud van het product. (fooddive.com)

Aandelenkoers Target omhoog
Doordat Target voor het eerst sinds vijf kwartalen een winstverwachting heeft gegeven waarin positieve groei is te zien, wordt de handel in Target-aandelen gestimuleerd. De aandelenkoers van Target is gestegen met zoveel als 4,4%. (Reuters)

Publicatiedatum: