Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Klik hier voor een bizar filmpje

EVO pleit voor versoepeling transport in binnenstad

De meer dan 1500 verschillende regels voor stedelijke distributie kunnen lastig zijn voor een slimme, schone en snelle bevoorrading in de weg. Dit stelt ondernemersvereniging evofenedex, die vandaag alle politieke partijen in de grote steden vraagt om samen aan een moderne bevoorrading te werken.

Een digitaal, nationaal loket
De vereniging pleit voor één digitaal, nationaal loket waarop ondernemers de toegang tot de binnenstad kunnen regelen. De organisatie noemt dit een keiharde voorwaarde voor een emissieloze stadsdistributie in 2025. Namens 15.000 aangesloten handels- en productiebedrijven maakt evofenedex slimmere, schonere en snellere binnensteden inzet van de gemeenteraadsverkiezingen maart volgend jaar. In totaal schrijft de organisatie negentien grote gemeenten aan.

Handhaving
Steeds meer bedrijventerreinen en winkelstraten handhaven vervoersstromen door middel van cameratoezicht. Dat maakt het voor ondernemers met eigen vracht- of bestelauto's extra belangrijk om de juiste informatie aan te leveren. Daarom pleit evofenedex voor meer duidelijkheid over alle regels en procedures. Nu tasten bijvoorbeeld supermarkten, drogisterijen, hoveniers of bouwbedrijven nog vaak in het duister over alle verschillende regels voor milieuzones, voertuigbeperkingen en venstertijden.

Dynamischer
In plaats van de huidige wirwar aan regels pleit evofenedex voor 'meer doen met minder' – meer resultaat met minder bewegingen en emissies. Dat kan volgens de vereniging door de regels dynamischer te maken. Zo zijn statische milieuzones wat de organisatie betreft ouderwets en moeten zij plaatsmaken voor slimme zoneringen met als doel een emissieloze stadsdistributie in 2025. Ook moeten gemeenten hun voertuigeisen zoveel mogelijk gelijk trekken. Uiteindelijk moet de toegang tot de stad via één loket te regelen zijn.

Hoe het niet moet
Dat de distributie altijd beter kan, blijkt wel uit onderstaande video. 



Bron: EVO/Dumpert
Publicatiedatum: