Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Europa is de belangrijkste afzetmarkt voor Agua Hass

Colombiaanse avocado-export fors gegroeid

"Uit officiële gegevens van Analdex (National Association of Foreign Trade - Colombia) blijkt dat de export van Colombiaanse avocado's sterk gegroeid is ten opzichte van 2015. De waarde van de export groeide met 241% van €9 miljoen FOB naar €30,9 miljoen FOB. Het Colombiaanse bedrijf Agua Hass kijkt eveneens terug op een goed jaar met uitstekende prijzen en een productiestijging van 64%," vertelt Juliana Florez van Agua Hass, dat gevestigd is in het departement Quindio.

 

Agua Hass beschikt over een areaal van 250 hectare, waar het bananen, koffie en groene avocado's teelt. Florez vertelt dat het bedrijf daarnaast op zo'n 80 hectare Hass avocado's teelt, en zijn er nog eens 180 hectare in ontwikkeling. "We moeten nog veel verbeteringen doorvoeren maar dit doen we beetje bij beetje. Hopelijk kunnen volgend jaar nieuwe teeltmethoden implementeren en hebben we het weer mee zodat we uitstekende resultaten kunnen bereiken. We blijven leren en iedere dag zien we kans om onze bedrijfsprocessen te verbeteren. Dankzij de directe export in 2016 kunnen we blijven groeien en onze export in 2017 verder uitbreiden."

Agua Hass exporteert hoofdzakelijk naar Europa en heeft inmiddels goede contacten op deze markt opgebouwd. "Vorig jaar waren Spanje, Nederland en het Verenigd Koninkrijk onze voornaamste bestemmingen. Dit jaar doet het bedrijf voor het eerst zaken op de Franse markt. "In 2013 zijn we begonnen met het leveren van fruit aan handelaren maar in 2016 zijn we gestart met de rechtstreekse export. We waren in 2016 en 2017 ook aanwezig in het Colombiaanse paviljoen op Fruit Logistica. We hebben hier gezien hoeveel potentieel deze markt te bieden heeft en vandaar dat we nu kunnen groeien," vervolgt Florez. Momenteel beschikt Colombia nog niet over een exportvergunning om avocado's naar de Verenigde Staten te exporteren. Het land is echter in onderhandeling met het APHIS-USA. "Eind maart 2017 werd de openbare bekendmaking afgerond. Nu volgt de beoordeling en beslissing. Een aantal bedrijven werd bezocht en er was sprake van goede praktijken op het gebied van onder meer plagenbestrijding."



Florez vertelt dat het avocadoseizoen van augustus tot november loopt. "Tussen februari en april oogsten we ook nog wat bescheiden volumes. Het belangrijkste is het tijdstip van de bloei. We houden de fenologische stadia van de bomen in de gaten om te bepalen welke vruchten het rijpst zijn. We meten het drogestofgehalte en voeren tests uit om te zien in welk stadium van rijping het fruit verkeert."
Ondanks al deze maatregelen blijft het een hele uitdaging om avocado's te telen in Colombia, vanwege het grote risico op ziekten en plagen die het tropische klimaat met zich meebrengt. "We houden plagen voortdurend in de gaten en proberen mogelijke besmettingshaarden op te sporen. Ons team is voortdurend alert op alle mogelijke problemen."

Florez vertelt dat de kosten van het transport over land de concurrentiepositie van het bedrijf beïnvloeden en dat hun producten de Europese markt over zee in kortere tijd kunnen bereiken dan avocado's uit Chili en Peru. "De sector er van overtuigd dat Colombia tot de landen behoort met de beste omstandigheden om Hass avocado's van exportkwaliteit te telen. Er wordt momenteel onderzoek gedaan om dit product verder te ontwikkelen en de opbrengst per hectare te verhogen, en het fruit beter geschikt te maken voor de export. We verstrekken informatie aan controle-instanties en krijgen ook feedback terug over het belang van de koelketen en hoe we ons fruit voorbereiden voor de inspecties. Daarnaast zijn producenten zich in toenemende mate bewust geworden van de noodzaak om aan internationale standaarden te voldoen en hun productieprocessen voortdurend te blijven verbeteren."



Agua Hass implementeert momenteel een innovatiemanagementsysteem omdat het bedrijf in een zeer dynamische sector actief is die gekenmerkt wordt door wisselende trends en vele veranderingen. "We werken aan het verbeteren van ons bemestingsplan, gewasbeschermings- en milieubeheer, duurzaamheid en bedrijfsverantwoordelijkheid. Het motto van het bedrijf luidt 'Vanuit het hart van Colombia naar de wereld' wat zowel refereert aan de geografische ligging als de heilzame eigenschappen van het product ter voorkoming van hart- en vaatziekten, evenals aan de grote toewijding waarmee dit bedrijf avocado's teelt.



Voor meer informatie:
Juliana Flórez
Agua Hass 
Colombia
T: + 57 3005934081
Publicatiedatum: