Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Britten liever makkelijke en snelle maaltijd uit de buurt

Britse supermarkten vergroten aandeel convenience markt

Gemak is hét sleutelwoord geworden voor groei in de Britse food retail. Steeds vaker zijn consumenten op zoek naar manieren om de maaltijd makkelijker, maar vooral ook sneller, op tafel te zetten. Vooral in de steden gaan consumenten vaker naar de buurtsupermarkt in plaats van grote winkels op minder centrale locaties. De grote supermarktketens hebben de afgelopen jaren op deze trend ingespeeld door veel nieuwe eigen convenience stores, ofwel buurtwinkels, te openen. Een nieuwe ontwikkeling in deze slag om de 'laatste kilometer' zijn de overnames van de traditionele ketens van buurtwinkels door de supermarktreuzen, en de intrede van Amazon in de dagverse markt. 

Slag om buurtwinkels
Dit jaar maakte Tesco bekend dat zij groothandelaar Booker zouden gaan overkopen. Booker is niet alleen eigenaar van 172 groothandelsvestigingen (waarvan 30 Makro's), maar bezit ook de franchise rechten voor de meer dan 5,000 Londis, Budgens en Premier buurtwinkels. De deal met Booker betekent dat Tesco ook een leverancier wordt aan ongeveer 125.000 buurtwinkels en meer dan 480.000 restaurants. Met de overname van Booker heeft Tesco haar aandeel in de convenience markt aanzienlijk vergroot. Ook Sainsbury's wil meedingen in de slag om de laatste kilometer naar de klant. Sainsbury's kondigde in mei van dit jaar aan franchise deals aan te gaan bieden aan onafhankelijke buurtwinkels.

Amazon
Een ander overnamebod dat recent het nieuws haalde was het bod van online retailer Amazon op de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods, inclusief de negen winkels in het Verenigd Koninkrijk. Amazon heeft al voet aan de grond gekregen in de Britse supermarktsector met hun boodschappenbezorgingsdienst Amazon Fresh. Met het overnamebod op Wholefoods, een gevestigde naam, met fysieke locaties, die gezonde kwaliteitsproducten aanbiedt, gaat Amazon nu verder de strijd aan om de laatste kilometer naar de klant.

Structurele veranderingen
Convenience is de laatste jaren, naast prijsconcurrentie, een belangrijke drijfveer geworden achter de structurele veranderingen in de food retail in het Verenigd Koninkrijk. Grotere supermarktketens investeren in nieuwe verkoopkanalen om dichterbij de klant te komen. Dat Tesco en Sainsbury's kiezen voor een franchise model is een nieuwe ontwikkeling. Voorheen kozen ketens als Morrisons voor winkels onder eigen bewind. Marktanalisten zeggen dat de supermarkreuzen de vruchten willen plukken van de convenience winkels, zonder daarbij nog te hoeven investeren in de expertise en beheer van verschillende winkelmodellen.

Bron: Agroberichten Buitenland
Publicatiedatum: