Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Marktschommelingen door onvoorspelbaarheid in teeltseizoenen
Mexicaanse mangomarkt beïnvloed door weer
De mangomarkt was het afgelopen jaar niet om over naar huis te schrijven. Verschillende factoren hebben daarin een rol gespeeld. "De vele weerskwesties hadden een grote rol in het geheel", aldus Tom Hall van Freska Produce. Waar de markten eerder meestal voorspelbaarder waren (met meer consistente weerspatronen) zorgen de huidige frequente schommelingen voor meer onrust. Dit geldt ook voor de seizoenen: traditioneel begonnen en eindigden ze op een bepaald vast punt, maar nu kunnen ze langer of korter duren. "We zien veel meer schommelingen in de markt dan ik zou willen."
Seizoenen kunnen onvoorspelbaar zijn
In de loop van de verschillende seizoenen, die overlopen van de zuidelijke gebieden naar het noorden van Mexico, is er onderweg sprake van verschillen. "Hoewel je eerder de dynamiek van een gebied kon voorspellen, kan een gebied nu ineens droog zijn of de bloei slecht. Dit leidt tot problemen met de volumes en met het voorspellen van hoe de markten gaan presteren."
Volumes beïnvloed door vroege of late start
De volumes kunnen sterk beïnvloed worden. Halls seizoen in Mexico liep door tot aan oktober vorig jaar en Ecuador ging eerder dan normaal van start. "Als één markt langer doorloopt of de markten extra fruit aanbieden, wordt het een puinhoop." Momenteel zit Freska Produce volop in het Mexicaanse mangoseizoen, dat zal lopen tot november. "Dan gaan we over op de buitenlandse voorraden uit Brazilië, Ecuador en Peru."
"Er vinden ook veranderingen plaats aan de zakelijke kant: Hall heeft het gevoel dat er een financiële strijd heerst tussen grote bedrijven en kleinere ondernemers. De grote bedrijven kopen producten van anderen op waardoor er in een kleinere marge wel sprake is van een stevigere concurrentie. "Het lijkt alsof iedereen iedereen opkoopt en we allemaal voor dezelfde business vechten."
Wat ons geen zorgen baart, is de mangoconsumptie. "De consumentenvraag is consistent geweest en zal in de nabije toekomst blijven groeien", zei Hall. "Ik zie daar geen stilstand in komen. Je ziet namelijk ontwikkelingen qua vers gesneden producten. Er worden meer mango's in smoothies en salades gebruikt... De mango wordt steeds meer een basisproduct."