Nikolaidou legt uit dat beurzen zoals Freskon belangrijk zijn om nieuwe mogelijkheden voor telers en exporteurs te scheppen. "TIF-Helexpo introduceerde de vakbeurs op de Griekse markt en ontwikkelde deze tot een topevenement dat toonaangevend is in heel Zuidoost-Europa. Aangezien uitbreiding op de buitenlandse markt de enige optie voor groei is, is promotie via vakbeurzen de meest effectieve manier om contacten te leggen en nieuwe markten te openen."
De exportwaarde van AGF vertegenwoordigt 32% van de totale Griekse landbouwexport, wat de sector tot een belangrijke pijler van de Griekse economie maakt. Freskon kan dan ook rekenen op de steun van alle organen en ministeries van de Griekse regering.
"De Griekse agrofoodproductie heeft een aantal belangrijke nieuwe ontwikkelingen doorgemaakt. "We zijn er in geslaagd om bulkverkoop te vervangen door gestandaardiseerde merkproducten. We hebben ook een kwaliteitscertificering voor verse AGF verkregen door strikte eisen na te leven met betrekking tot teeltwijzen, veiligheid en gezondheid. We maken eveneens gebruik van een traceersysteem van veld tot fabriek, winkelschap en koellast."
De vraag naar biologische groenten en fruit neemt voortdurend toe en dit soort trends zie je ook weer terug op Freskon. De belangrijkste categorieën zijn momenteel perziken, abrikozen, kiwi's, sinaasappelen, druiven, kersen en asperges.
Freskon is bedoeld als ontmoetingsplaats voor producenten, retailers en transporteurs. De beurs nodigt ook internationale exposanten uit op het gebied van AGF, logistiek, verpakkingen, machines en materialen.
Nikolaidou heeft de laatste vijf jaar belangrijke veranderingen opgemerkt in de manier waarop de vakbeurs georganiseerd wordt. "We ontwikkelen nieuwe ideeën en diensten in de digitale wereld. Desondanks blijven vakbeurzen belangrijk voor de directe communicatie, persoonlijk contact en uiteraard als ontmoetingsplaats."
Het is echter niet voldoende om alleen een ruimte te huren. Je moet daarnaast nog andere diensten aanbieden zoals het tot stand brengen van succesvolle samenwerkingsverbanden, netwerken zowel virtueel als fysiek. We moeten het door slimme dienstverlening eenvoudiger en toegankelijker maken voor potentiële klanten om deel te nemen aan de beurs."
"Het is onze missie om van Freskon een regionaal middelpunt te maken voor de AGF-sector die gericht is op Griekenland, de Balkan en heel Zuidoost-Europa, en die ook de belangstelling zal weten te trekken van het Oostelijke Middellandse Zeegebied en de regio Noordoost-Afrika."
Voor meer informatie:
Tonia Nikolaidou
TIF HELEXPO S.A
Tel.: +302310291161
an@helexpo.gr; freskon @helexpo.gr
www.helexpo.gr/freskon/en