Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
André Vincke, Alpagro Plastics:

"De groentensector begint aan biologisch afbreekbaar plastic te wennen"

Tholen - Alpagro Plastics uit het Belgische Houthalen is op weg naar haar 40-jarig bestaan. Directeur André Vincke zag de laatste jaren de markt van kunststof veranderen. "Wij zijn ons meer gaan specialiseren in de groentensector", zegt de man van het familiebedrijf." Deze sector staat nu meer bij ons centraal. Wij zijn door de plastic draagtassen groot geworden, maar die markt is nu veel minder dan vroeger. In Nederland komt dat bijvoorbeeld doordat mensen in de winkel nu voor hun plastic zakje moeten betalen."


 André Vincke van Alpagro Plastics met zijn zoon Laurenz.

Biologisch
Alpagro Plastics heeft vooral in omliggende landen van België klanten. In totaal produceert het Belgische bedrijf 3000 ton per jaar, waarvan ongeveer 250 ton biologisch afbreekbaar en hernieuwbaar plastic is. "Onze biologische draagtassen maken wij van maïszetmeel", vertelt André. "Langzamerhand begint de groentensector aan het idee van biologische zakken te wennen, zo zien wij bijvoorbeeld in de wortelsector. Ook verse biologische kruiden zitten wel eens in de bio-afbreekbare variant. Het nadeel is alleen dat de grondstoffen drie keer duurder zijn dan bij traditioneel plastic. Daarnaast is het biologische plastic door de bestanddelen niet helemaal transparant te krijgen."

Kleurrijk
De dochter van André, Carole Vincke, geeft aan dat de manier van bedrukken met verandering te maken heeft. "Vroeger bedrukten we maar één zijde van de conische groentenverpakking", vertelt ze. "Nu bedrukken we ook tweezijdig en valt ons op dat bedrijven steeds meer zichzelf willen laten zien met een opvallende opdruk. Ze worden steeds kleurrijker."

Het tweetal geeft aan dat het bedrijf in de brede zin met 10 procent is gegroeid ten opzichte van vorig jaar. "We hebben een dip gehad, maar zijn gelukkig weer aan het groeien", gaat de directeur verder. "Dankzij de groei, kunnen wij de machines meer en efficiënter laten draaien. Meestal draaien we dekvellen continu op twee machines. Als het druk is, gebruiken wij zelfs drie machines."

Ontwerp
De bedrukkers van de plastic verpakkingen geven aan dat zij niet alleen afdrukken, maar ook ondersteunen in het ontwerp van de bedrukking. "Wij geven de juiste adviezen en richtlijnen", zegt de frontman. "Soms maken wij zelf een ontwerp en soms leveren bedrijven deze zelf aan. Af en toe krijgen wij wel eens een Word-bestand, waar we eigenlijk niets mee kunnen. In zo'n geval tekenen wij het ontwerp over, zodat het geschikt wordt voor de druk."

Nieuwe aanwinst
Binnenkort draagt Carole het stokje over aan haar broer Laurenz. "Voor mij is het tijd voor iets anders", vertelt Carole. "Mijn broer komt nu bij het bedrijf werken, samen met onze vader."

Voor meer informatie:
Alpagro Plastics nv
Europark 1060
3530 Houthalen (België)
T +32 11 609 130
F +32 11 525 144