Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duits onderzoek over versheid in de retail

Met de start van Amazon Fresh in Duitsland bereikt de concurrentie binnen de levensmiddelenhandel een nieuwe dimensie. Duitsland kijkt bovendien gefascineerd naar het westen, waar Amazon op dit moment de overname van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods plant. In het middelpunt van de activiteiten van Amazon staan versproducten - tot nu toe het domein van de gevestigde stationaire handelaren. Bij een overtuigend online-aanbod zouden internet- c.q. multichannel-supermarkten echter reeds in 2020 zes tot acht miljoen euro van de omzet in de levensmiddelenhandel via internet binnen kunnen halen - ten koste van de stationaire handel. 2.000 supermarkten zouden zo op het spel staan. Wat de situatie nog verder verscherpt: slechts één op de vijf Duitsers is ervan overtuigd dat versproducten in de supermarkten op de lange termijn kwalitatief hoogwaardiger zijn. Dat blijkt uit een actueel onderzoek van strategie adviesbureau Oliver Wyman.


Foto: obs/Oliver Wyman

Sla of aardbeien per muisklik? De Duitsers staan nu nog sceptisch tegenover zulke aanbiedingen op internet. Dat blijkt uit een in mei en juni 2017 uitgevoerde enquête door Oliver Wyman onder 1.000 consumenten met het zwaartepunt op de leeftijdsgroep tussen 18 en 49 jaar. 44 procent van de ondervraagden verklaarde dat zij wantrouwend is over de productkwaliteit bij online-bestellingen van versproducten. Andere barrières zijn hogere prijzen en te lange levertijden. Bij een goed, met de stationaire handel vergelijkbaar, aanbod stijgt echter ook de interesse in online-aankopen van groenten, fruit, melk, worst of brood merkbaar. Daarmee baant E-Commerce zich ook in de levensmiddelenhandel een weg. Tot 2020 zou het marktaandeel van onlinebestellingen kunnen groeien van momenteel minder dan één procent naar vier tot zes procent. Daarmee zou zo'n 15 procent van de vestigingen van traditionele supermarkten in gevaar zijn; circa 2.000 filialen zouden op het spel staan. "Een bedreiging die niet onderschat mag worden", zegt Rainer Münch, partner bij Oliver Wyman en jarenlange branchekenner.

Extra aandacht voor versheid
Traditionele supermarkten kunnen echter nog een en ander doen op het gebied van versheid om ervoor te zorgen dat zij concurrerend blijven bij de opkomst van onlinehandel:

1. Optimale productkwaliteit tot in de schappen.
Dit vereist een rigoureus leveranciersmanagement, een consequente temperatuursturing, effectieve en risicogebaseerde kwaliteitscontroles evenals algemeen inzicht in de specificaties langs de gehele Supply Chain.

2. De juiste hoeveelheid op het juiste moment.
Met het optimale evenwicht tussen automatisering en handmatig ingrijpen in het bestelproces, maar ook dankzij een geïntegreerde sturing van de goederenstroom kan de versheidsgraad merkbaar verhoogd worden.

3. Samenwerking in plaats van confrontatie met leveranciers.
Alleen door middel van een verbeterde samenwerking met leveranciers van versproducten - van de geïntegreerde prognoseberekening en de totale kostenbewaking binnen de Supply Chain tot aan de gezamenlijke assortimentsherziening - kan er in de Duitse levensmiddelenhandel per jaar 1,2 tot 1,8 miljard euro bespaard worden.

4. Het perfecte assortiment voor elke vestiging.
Met filiaalindividuele assortimenten en een regionalisering van het aanbod kunnen juist traditionele supermarkten lokale niches opvullen en alleen al daarmee hun klanttevredenheid en omzet significant verhogen.

5. De optimale presentatie.
Daartoe hoort een afdelingsgrootte die past bij de omzet, een filiaalindividuele verdeling van de schappen, productpartijen van passende grootte bij de belevering en het lokaal passende aanbod op de versafdelingen.

6. Perfecte realisering in de filialen.
Duidelijk gedefinieerde Best Practice-processen van de productaanname tot aan de schapverzorging, eerlijke prestatiedoelen in elk filiaal, uitgebreide scholing evenals goede kennis op het gebied van versheid van de medewerkers garanderen een overtuigend versoptreden. Van doorslaggevend belang is een functieoverkoepelende netwerkvorming over de gehele toegevoegde waardeketen. De tijden van afzonderlijke projecten ter verhoging van de versheidsgraad zijn voorbij, een geïntegreerde aanpak in een team is noodzakelijk. Met een overtuigende versprestatie kan niet alleen de klanttevredenheid verhoogd worden, maar ontstaat er ook een enorm omzetpotentieel. Volgens ervaringen van Oliver Wyman kunnen retailers hun omzet met een geoptimaliseerd versassortiment binnen twee tot drie jaar met tot wel tien procent vergroten en hun winst daarmee duidelijk verhogen.
Publicatiedatum: