Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fair Trade Original zet nieuwe handelsketen op in Indonesië

Na Thailand en Sri Lanka zet Fair Trade Original een nieuwe handelsketen op in Indonesië. Het bedrijf zorgt voor meer lokale impact door fairtrade ingrediënten van boeren in het land van herkomst tot gereed product te laten verwerken. De lokale ondernemers vormen een onmisbare schakel met de telers die de fairtrade ingrediënten verbouwen.

Bert Jongsma, directeur van het enige not for profit merk in de supermarkt: "Als de verwerker de producten succesvol kan exporteren, vergroot dit de afzet van de boeren en daarmee de sociale impact op de telers en hun gezinnen. Wij noemen deze manier van werken de Original Chain.' Inmiddels wordt 37% van de door Fair Trade Original verkochte producten volgens de Original Chain methode gemaakt, zo staat te lezen in de Update! over 2016.

Handelsmodel
De organisatie legt de lat hoog. "Onze ambitie is enerzijds om zelf lokale ketens te realiseren. Daarnaast willen we ook andere merken en de handel prikkelen om invulling te geven aan fairtrade. Wij bieden een handelsmodel waarmee wereldwijd de welvaart eerlijker wordt verdeeld."

Boemboes
Ook in Indonesië heeft Fair Trade Original concrete stappen gezet om een Original Chain te ontwikkelen. De telers in Centraal Java worden in het proces begeleid om fairtrade en biologische ingrediënten te verbouwen voor een drietal boemboes. Jongsma: "Na ter plaatste de eerste recepturen geproefd te hebben, hebben we er alle vertrouwen in dat deze net zo lekker worden als onze populaire Thaise curries."

Populair in de keuken
De Nederlandse consument kiest in de supermarkt steeds vaker voor eerlijke producten uit het Aziatisch schap. Afgelopen jaar zag het enige non-profit merk in de Nederlandse supermarkt de omzet met 4% toenemen. De groei is te danken aan het succes van de culinaire lijn, zo blijkt uit de jaarcijfers. Met een omzetstijging van 24% vallen de producten van Fair Trade Original uit Thailand en Sri Lanka duidelijk in de smaak. Favoriet is de fairtrade kokosmelk, de populairste in de keuken met ruim 1,6 miljoen verkochte blikjes in 2016.

Relevantie op supermarktschap
Handelspartner Albert Heijn speelt in op de vraag van consumenten die willen weten waar hun producten vandaan komen, wat de leefomstandigheden zijn van mens en dier en wat de milieu-impact is. "De thema's blijven voor onze klanten constant, de relevantie neemt toe", aldus Marit van Egmond, Directeur Merchandise & Sourcing Albert Heijn. De supermarktketen nam de Thaise rijstnoedels op en presenteert de Aziatische culinaire producten van Fair Trade Original op één plank. Ook Jumbo Supermarkten onderschrijft de relevantie van fairtrade. Het bedrijf sponsorde een truck voor sinaasappeltelers in Ghana en plaatste het sinaasappelsap in alle winkels op het schap.

Bron: Fair Trade Original
Publicatiedatum: