Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Afzet physalis op Amerikaanse verschilt erg van Europese markt

Colombiaanse physalis is al jarenlang een geliefd product op de Europese markt. In de Verenigde Staten is de import sinds 15 jaar toegestaan maar het fruit diende wel een koudebehandeling van veertien dagen te ondergaan. Deze behandeling heeft gezorgd voor kwaliteitsproblemen en zodoende zijn weerslag gehad op de stabiele aanvoer naar deze markt. Nadat de verplichte behandeling eenmaal was opgeheven, behoorde HLB Specialties tot de eerste Amerikaanse bedrijven die de import van dit product hervatte. 


Jaarronde programma's dankzij snelle productie
Dankzij de weersomstandigheden in het productiegebied is een jaarronde aanvoer van physalis gegarandeerd. Daarnaast heeft het fruit een snelle groeicyclus. "De ontwikkeling van zaad tot vrucht bedraagt zo'n vier maanden, waardoor er doorlopend geproduceerd kan worden," legt Andres Ocampo uit. "De laatste maanden was het zeer regenachtig weer in Colombia en dit heeft de kwaliteit beïnvloed. De teler heeft maatregelen getroffen tegen de extreme vochtigheid door het fruit in zijn pakstation te behandelen. Het fruit heeft wel wat weg van een cherrytomaatje en ook de pitten zien er hetzelfde uit. De smaak doet echter denken aan die van ananas met een hint van mango."

Verenigde Staten en Europa vermarkten physalis op eigen manier
Er is een duidelijk verschil in de manier waarop Amerikanen en Europeanen dit fruit vermarkten. Ocampo legt uit dat Europeanen het fruit bij voorkeur nog in de kelk kin gesealde plastic bakjes kopen, terwijl men in Amerika het fruit gepeld in clamshells koopt. Door het fruit gepeld te presenteren, ziet de consument direct wat voor product hij koopt. Gepeld fruit is echter wel duurder vanwege de hogere arbeidskosten. De clamshells hebben bovendien een grotere inhoud (199 gram) dan een plastic bakje (100 gram).
 


Bescheiden productie in andere landen
Verrassend genoeg is het fruit zelfs in Latijns-Amerika niet erg bekend. Colombia is verreweg de grootste exporteur. Het fruit groeit hoog in de bergen, waardoor het in laaggelegen gebieden bijna niet gegeten wordt. Ook in Nieuw-Zeeland en Hawaï wordt er op kleine schaal physalis geteeld. In de Verenigde Staten wordt het fruit vooral vermarkt aan mensen die weleens wat anders willen proberen en op zoek zijn naar nieuwe, avontuurlijke smaken.

Populair in de foodservicesector
Het fruit is ook een groot succes gebleken in de foodservicesector als toevoeging aan cocktails en desserts. "Het is een uniek product, mede dankzij zijn smaak. Volgens Ocampo zijn het vooral de high-end etablissementen die gebruik maken van de physalis bessen omdat deze zich de hogere transportkosten kunnen veroorloven. Het product wordt per luchtvracht verzonden omdat de houdbaarheid van het gepelde fruit beperkt is. Fruit dat in de kelk wordt vermarkt, is wat langer houdbaar. Het is een duur product."

Een paar retailers bieden physalis aan maar volgens Ocampo zal het nog een hele tijd duren voordat het product met als in Europa op de reguliere markt te koop zal zijn.



Het verhogen van de consumptie is een van de doelen van het bedrijf. "We zijn trots op de resultaten die wij hebben weten te bereiken met ramboetan. HLB wil dezelfde 'buzz' voor physalis creëren om zo de bekendheid van het product te vergroten. Ocampo legt uit dat de producten qua smaak sterk verschillen. "Hoewel beide een opvallend uiterlijk hebben, smaken ze erg verschillend. We moeten het fruit dus bij een groter publiek introduceren zodat we een bredere marktpenetratie voor onze physalis kunnen creëren." 

Voor meer informatie:
Andres Ocampo 
HLB Specialties LLC 
Tel: (954) 475 8808 

Publicatiedatum: