Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"We hebben altijd een plan B, als de bananenmarkt instort"

Als gevolg van de weersomstandigheden is de bananenproductie lager en zijn ook de maten van de bananen kleiner dan telers hadden gehoopt. "We hebben veel regen gehad, weinig lichturen en vrij lage temperaturen," legt directeur Hugo Castro van GinaFruit uit. 



Bananen hebben veel zonuren nodig om het juiste gewicht en kaliber te bereiken. "Door het bewolkte weer hebben we onvoldoende zonlicht gehad ten opzichte van vorig seizoen. Om deze reden zijn de bananen op verschillende momenten geplukt en dit heeft uiteraard gevolgen gehad voor de productiviteit van het gewas. De planten ondervinden stress van de vele klimaatsveranderingen, waardoor het onderhoud meer aandacht en middelen vergt," licht de exporteur toe. 

Ondertussen werd in andere producerende landen, zoals Costa Rica, de Filipijnen en Colombia rekening gehouden met een hogere productie tijdens het hoogseizoen, dat normaal gesproken van week 1 tot week 20 loopt. Desondanks kampen deze landen met een sterke volumedaling waardoor er een constante, zeer sterke vraag naar bananen uit Ecuador is ontstaan, die eveneens geresulteerd heeft in zeer hoge prijzen, zeker in vergelijking tot het gebruikelijke prijsniveau in het land. 



"Er waren heel wat weken bij dat onze dozen van 18,5 kilo, ook wel 22XU genoemd, verkocht werden voor het dubbele van de normale prijs. Zolang we product beschikbaar hebben, zijn de prijzen goed maar over het algemeen zijn de volumes voor de open markt vrij klein geweest omdat er weinig productie was," legt Hugo uit. "De vraag is sterk en constant waardoor het gezien het beschikbare volume onmogelijk was om volledig aan de vraag te kunnen beantwoorden. Het resultaat was dat de exportprijzen onder druk kwamen te staan. We hebben echter contracten met onze klanten en we moeten hieraan voldoen, wat er ook gebeurt op de binnenlandse markt," vervolgt hij. Hij voegt er aan toe dat het bedrijf wegens tekorten zelfs fruit tegen hoge marktprijzen in heeft moeten kopen om zijn contractverplichtingen na te kunnen komen. "Producenten hebben van deze situatie kunnen profiteren en hopelijk zullen zij deze extra inkomsten investeren in hun plantages. Volgens onze cijfers zal het beschikbare volume in Ecuador tegen het einde van 2017 en 2018 veel groter zijn," vertelt de exporteur. 



Als gevolg van klimaatverandering is de productiecyclus vertraagd. Vanuit commercieel oogpunt is dit niet de beste periode om de bananen te vermarkten. "Normaal gesproken houden de hoge seizoensprijzen gelijke tred met de grote seizoensproductie. Dit seizoen zal de grote aanvoer op de markt komen wanneer de prijzen gedaald zijn. We moeten nog afwachten wat er gaat gebeuren, met name in Colombia, Costa Rica en andere concurrerende landen, om te kunnen bepalen wat er hier in Ecuador gaat gebeuren," legt Hugo uit. 

Het evenwicht tussen producenten, exporteurs en importeurs moet altijd bewaard blijven. Het goede van Ecuador is dat we een concurrerend land zijn. Daarnaast hebben we nieuwe markten geopend waar we voorheen niet actief of nog niet zo sterk vertegenwoordigd waren, zoals Iran, Irak, de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Jordanië, Oman en landen in de buurt van Rusland, waaronder Kazachstan en Tadzjikistan, die hun bananen daarvoor in de Filipijnen en India inkochten. Deze landen nemen grote volumes af, evenals Rusland. Mocht de markt dus om één of andere reden instorten dan kunnen we onze producten altijd nog hier afzetten. "Deze markten zijn prima als 'plan B' maar zijn er wel aan gewend om tegen lage prijzen in te kopen," vervolgt Hugo. 



Het is tijd om te investeren
"We zijn qua volume gegroeid en het is ons gelukt om andere markten te betreden, contacten te leggen met nieuwe retailers en daarnaast onze productie te verhogen," vertelt Hugo. Drie weken geleden heeft het bedrijf een nieuwe plantage aangekocht en het is van plan om zijn productie hiermee met 15% te vergroten. "Het is onze doelstelling om tegen het einde van het jaar productieve gebieden te verwerven om zo onze productiecapaciteit met minimaal 40% te verhogen," vertelt Hugo tot slot. 

Voor meer informatie:
Hugo Alfredo Castro
GinaFruit S.A.
T: +593 999423369
E: gerencia@ginafruit.com.ec
www.ginafruit.com.ec
Publicatiedatum: