Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kanzi minder geraakt door vorst door verdeling teeltgebieden

"Risicospreiding is de kracht van ons concept"

Tholen - "De transitie tussen het Europese seizoen en die van het Zuidelijk Halfrond verloopt soepel. Momenteel is er nog volume van beide origines op de markt. Ook dit seizoen konden we weer jaarrond onze klanten bedienen", vertelt Urs Luder van GKE. "We hadden nu zelfs ruimte voor nieuwe afnemers die we normaal gezien minder of niets konden geven. Er komen steeds meer nieuwe markten die aangeven dat ze ook Kanzi willen. Duidelijk is dat de vraag wereldwijd nog steeds groter is dan het aanbod."

Veel origines
Het volume in het Zuidelijk Halfrond groeit gestaag. "Het is momenteel moeilijk te schatten hoe veel precies. Vanuit het Zuidelijk Halfrond worden de appelen verdeeld naar Europa, Afrika, het Midden-Oosten, Azië en Noord-Amerika. Daarnaast wordt ook verkocht in de binnenlandse markt. In Australië zien we ook dat de oogst groeiende is, maar dat wordt allemaal afgezet in het land zelf. De afzet gaat daar heel snel."



Producenten
Ook vanuit de telerszijde is er nog vraag. "Ze zien bij andere producenten dat Kanzi een succes is. We krijgen zelfs aanvragen uit regio's waar we niet kunnen aanplanten. Er zijn veel gebieden onderzocht en Kanzi is niet overal even goed te telen, daar zijn we heel selectief in. Ook plannen we de uitbreidingen nauwgezet. Op basis van de informatie van telers en coöperaties kunnen we ook ramen hoeveel bomen er nodig zijn. We moeten zeker weten dat Kanzi 'market-driven' wordt geplant en dat moet ook wel bij een conceptras." Er zijn wel eens producenten die klagen dat de uitbetaalprijs niet overal hetzelfde is. "Er zijn inderdaad verschillen en dat is niet te vermijden. Er wordt gewerkt met verschillende kostenstructuren, verschillende pack-outs en kwaliteiten. De ene teler haalt meer uit een hectare dan de ander en dat kun je niet altijd voorspellen. Over het algemeen weten we dat Kanzi een goed ras is met hoge opbrengsten en een goed rendement, dus gelukkig hebben we met name tevreden producenten."

Gevolgen vorst
Dit jaar werd de hardfruitsector zwaar geraakt door de vorst in april. "Ook op de Kanzi-bomen had de vorst invloed en wij betreuren het ten zeerste dat er telers getroffen zijn. Toch kunnen we hier ook meteen de kracht van het concept noemen, namelijk risicospreiding. Kanzi wordt over de hele wereld in meerdere regio's geproduceerd, van Italië tot Hamburg en van Dresden tot Kent. Er zijn dit keer wel meerdere regio's geraakt, maar niet allen even hard. We kunnen nog niet precies zeggen wat de impact is in cijfers, maar we voorspellen niet dramatisch minder te oogsten dan vorig seizoen. We verwachten met Kanzi nog steeds onze markten fatsoenlijk te kunnen bedienen. We moeten als ondernemers het beste, realistische en slechtste geval kunnen voorstellen. Daarbij moeten we ook bedenken wat we moeten doen als de 'worst case' voorkomt. Gelukkig verwachten we dit seizoen niet het slechtste. We hebben op dit moment geen reden om nerveus te worden."

Voor de toekomst ziet Urs het positief in, zonder veel bedreigingen. "We hebben gemerkt dat het weer de belangrijkste factor is waar we rekening mee moeten houden. Natuurlijk is er concurrentie, maar Kanzi is zo uniek in smaak en veelgevraagd, dat concurrentie op dit moment geen bedreiging te noemen is. Hopelijk krijgen de producten dit seizoen niet te veel klimatologische uitdagingen meer, de appel heeft al genoeg stress gehad. Het mooiste zou zijn als ze nu lekker doorgroeien en een goede interne kwaliteit ontwikkelen."

Voor meer informatie:
Urs Luder
GKE NV
Kernielerweg 59
B-3840 Borgloon - Belgium
T: +32 12 33 99 10
E: urs.luder@gkefruit.com
www.kanziapple.com
www.migopear.com
www.greenstarapple.com