Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ed Heijnen, Jaguar:

"Denk nou niet dat je met drie zendingen gelijk de Chinese markt verovert"

Vandaag heeft de officiële lancering van de Dutch Valley paprika's in China plaatsgevonden. Het vakblad Primeur bevroeg directeur Ed Heijnen van Jaguar afgelopen maand al op de export naar China. Jaguar is al enkele jaren actief op deze markt en de Chinese vestiging Leopard Fruit Trading is inmiddels een volledig zelfstandige onderneming geworden. "Wij zijn erg content met de verkoop van Conference-peren in China, maar het heeft een lange adem nodig. Maar we vergeten in Europa weleens dat het ook lang geduurd heeft voor de overzeese citrus hier een groot succes werden. We willen in Nederland heel graag en heel snel, en dat kan ook, maar dan moet je wel een megabudget op tafel leggen. Hetzelfde geldt nu voor de paprika's. Dat kan best een succes worden, maar denk nou niet dat je met drie zendingen gelijk de markt verovert."

"Ook de blauwe bessen uit Peru, waar veel van werd verwacht, hebben het in eerste instantie best lastig gehad op de Chinese markt. En ook de Maroc-sinaasappelen die populair zijn in Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië, werden niet succesvol ontvangen in China, terwijl de, hardere, Egyptische sinaasappelen wel worden geaccepteerd. Ik geloof niet zo dat het gebronsde uiterlijk van de Conference de Chinezen terugschrikt. Het product is nu nog onbekend op de markt, maar als de smaakbeleving goed is, dan gaat de Chinees uiteindelijk echt die Conference-peer wel kopen. Dat is een gewenningsproces. De Belgen sturen ook al enkele jaren grote volumes peren. De potentie is er gewoon en de ervaring leert dat de Chinezen de peren lekker vinden."

"De koelketen is een belangrijk aandachtspunt. In China is het nogal eens de gewoonte dat de peren van markt naar markt gaan en daar is de Conference-peer niet tegen bestand. Daarom is het ook zo belangrijk dat je ter plaatse actief bent. Het gaat daar niet zoals in de haven van Rotterdam en men stuurt echt niet iemand van de lokale KCB langs om je handel te inspecteren. Je zult zelf moeten zorgen voor een goede afhandeling op de haven van bestemming. Op de markten is het schier onmogelijk om goede kwaliteitscontroles uit te voeren. Tegelijkertijd verwacht men wel de crème de la crème van de handel. De beschikbaarheid van product dat geschikt is voor de Chinese markt kan in sommige periodes nog weleens een issue zijn."

"In de loop der jaren ben ik al vele malen in China geweest, waarbij we veel klanten hebben bezocht binnen de (online) retail en op de groothandelsmarkten om het vertrouwen te winnen. We hebben fors hebben ingezet op kwaliteit, duurzaamheid, voedselveiligheid en ons merk Jaguar. Ons merk staat voor luxe voor iedereen, heeft een bovengemiddelde kwaliteit, maar ondanks de luxe uitstraling geen premium prijs en slaat geweldig aan in China. Men waardeert onze bekende dozen met gouden opdruk. De Chinezen zijn erg merktrouw en daar hebben we met ons Jaguar-merk zeker van geprofiteerd. In tegenstelling tot Europa kun je er met een sterk merk in AGF zomaar een 10-15% hogere prijs maken."

Klik hier om een abonnement op Primeur af te sluiten