"Denk nou niet dat je met drie zendingen gelijk de Chinese markt verovert"
"Ook de blauwe bessen uit Peru, waar veel van werd verwacht, hebben het in eerste instantie best lastig gehad op de Chinese markt. En ook de Maroc-sinaasappelen die populair zijn in Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië, werden niet succesvol ontvangen in China, terwijl de, hardere, Egyptische sinaasappelen wel worden geaccepteerd. Ik geloof niet zo dat het gebronsde uiterlijk van de Conference de Chinezen terugschrikt. Het product is nu nog onbekend op de markt, maar als de smaakbeleving goed is, dan gaat de Chinees uiteindelijk echt die Conference-peer wel kopen. Dat is een gewenningsproces. De Belgen sturen ook al enkele jaren grote volumes peren. De potentie is er gewoon en de ervaring leert dat de Chinezen de peren lekker vinden."
"De koelketen is een belangrijk aandachtspunt. In China is het nogal eens de gewoonte dat de peren van markt naar markt gaan en daar is de Conference-peer niet tegen bestand. Daarom is het ook zo belangrijk dat je ter plaatse actief bent. Het gaat daar niet zoals in de haven van Rotterdam en men stuurt echt niet iemand van de lokale KCB langs om je handel te inspecteren. Je zult zelf moeten zorgen voor een goede afhandeling op de haven van bestemming. Op de markten is het schier onmogelijk om goede kwaliteitscontroles uit te voeren. Tegelijkertijd verwacht men wel de crème de la crème van de handel. De beschikbaarheid van product dat geschikt is voor de Chinese markt kan in sommige periodes nog weleens een issue zijn."
"In de loop der jaren ben ik al vele malen in China geweest, waarbij we veel klanten hebben bezocht binnen de (online) retail en op de groothandelsmarkten om het vertrouwen te winnen. We hebben fors hebben ingezet op kwaliteit, duurzaamheid, voedselveiligheid en ons merk Jaguar. Ons merk staat voor luxe voor iedereen, heeft een bovengemiddelde kwaliteit, maar ondanks de luxe uitstraling geen premium prijs en slaat geweldig aan in China. Men waardeert onze bekende dozen met gouden opdruk. De Chinezen zijn erg merktrouw en daar hebben we met ons Jaguar-merk zeker van geprofiteerd. In tegenstelling tot Europa kun je er met een sterk merk in AGF zomaar een 10-15% hogere prijs maken."
Klik hier om een abonnement op Primeur af te sluiten