Omzet supermarktbranche stevent af op record
CBL-voorzitter Bert Roetert: "De levensmiddelenbranche is in al zijn uitingen het toonbeeld van een sterke branche. Koersvast en flexibel als het moet, met de consument als vertrekpunt. Daarom worden onlineverkopen steeds belangrijker in de levensmiddelenbranche."
De online boodschappen, die bij de consumenten thuis worden bezorgd of door de consument worden opgehaald bij een afhaalpunt, zullen in 2017 3% van de omzet beslaan. Afgelopen jaar was dit nog 2% en in 2015 1,2%. Deze groei wordt vooral gerealiseerd door consumenten die al gebruik maken van de onlineboodschappenservice, maar meer gaan besteden. Zij zijn positief tot zeer positief over het aanbod. En daarnaast stijgt het aantal nieuwe onlineboodschappers.
Supermarkten bedienen deze onlineboodschapper met een groot assortiment, keuzevrijheid, volop aanbod van voordelige producten en een specifiek aanbod bij speciale gelegenheden en feestdagen. De verwachting is dat de komende jaren het aandeel van de online verkopen verder stijgt en een groter deel van de totale supermarktomzet inneemt.
Bron: CBL