Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Schijnconstructies wegtransport hardnekkig verschijnsel

Werkgevers, ook die in het wegtransport, kunnen constructies gebruiken om regels voor minimumloon of cao-loon te ontduiken. Werknemers zijn hier de dupe van. Dit worden schijnconstructies genoemd. De handhaving laat het er uiteraard niet bij zitten. Uit het jaarverslag van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat deze organisatie, samen met de politie en de Inspectie SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) circa 50 bedrijven hebben onderzocht. In 60 procent van de gevallen blijkt er sprake te zijn van schijnconstructies en/of overige misstanden.

Onaangekondigd

"Vrijwel elke week starten we een onderzoek naar schijnconstructies bij een transportbedrijf. Vaak krijgen we als ILT een melding van onze eigen inspecteurs, van de politie of van een buitenlandse inspectie. Bijvoorbeeld dat een bedrijf op papier een buitenlandse onderneming is maar in werkelijkheid een Nederlandse. Daar gaan we dan onaangekondigd op af", aldus een inspecteur in het Jaarverslag van de ILT.

Aansprakelijkheid
Nu is dit niet alleen een probleem voor de goederenvervoerder, maar zeker ook voor de verlader. Dat komt door de Wet Keten Aansprakelijkheid (WKA), een wettelijke regeling om niet betaalde loonbelasting of premies uiteindelijk te kunnen verhalen op de opdrachtgevers. Daarbij kan het uiteindelijk om forse bedragen gaan.

Bijeenkomst

Om bedrijven optimaal te informeren over de gevolgen van de wet Ketenaansprakelijkheid organiseert evofenedex voor de derde keer dit jaar de bijeenkomst 'Gevolgen ketenaansprakelijkheid voor uw dagelijkse praktijk'. Peter Ruyter van evofenedex Bedrijfsjuristen gaat tijdens deze bijeenkomst (op 4 juli te Zoetermeer) op de achtergrond van deze wet, hoe ketenaansprakelijkheid werkt en wat onze wetgever hiermee wil bereiken. Hij beschrijft ook de maatregelen die een verlader kan nemen om zijn aansprakelijkheid voor onderbetaling in de keten te voorkomen.

Toets

Een jurist van Pellicaan Advocaten bespreekt verder een aantal scenario's om te verduidelijken wat onder schijnconstructies wordt verstaan. Tot slot vertelt een vertegenwoordiger van Zandbergen Transport hoe dit bedrijf de toets voor de CROP certificering heeft doorstaan voor het keurmerk PayChecked in Transport.

Bron: EVO
Publicatiedatum: