Schijnconstructies wegtransport hardnekkig verschijnsel
Onaangekondigd
"Vrijwel elke week starten we een onderzoek naar schijnconstructies bij een transportbedrijf. Vaak krijgen we als ILT een melding van onze eigen inspecteurs, van de politie of van een buitenlandse inspectie. Bijvoorbeeld dat een bedrijf op papier een buitenlandse onderneming is maar in werkelijkheid een Nederlandse. Daar gaan we dan onaangekondigd op af", aldus een inspecteur in het Jaarverslag van de ILT.
Aansprakelijkheid
Nu is dit niet alleen een probleem voor de goederenvervoerder, maar zeker ook voor de verlader. Dat komt door de Wet Keten Aansprakelijkheid (WKA), een wettelijke regeling om niet betaalde loonbelasting of premies uiteindelijk te kunnen verhalen op de opdrachtgevers. Daarbij kan het uiteindelijk om forse bedragen gaan.
Bijeenkomst
Om bedrijven optimaal te informeren over de gevolgen van de wet Ketenaansprakelijkheid organiseert evofenedex voor de derde keer dit jaar de bijeenkomst 'Gevolgen ketenaansprakelijkheid voor uw dagelijkse praktijk'. Peter Ruyter van evofenedex Bedrijfsjuristen gaat tijdens deze bijeenkomst (op 4 juli te Zoetermeer) op de achtergrond van deze wet, hoe ketenaansprakelijkheid werkt en wat onze wetgever hiermee wil bereiken. Hij beschrijft ook de maatregelen die een verlader kan nemen om zijn aansprakelijkheid voor onderbetaling in de keten te voorkomen.
Toets
Een jurist van Pellicaan Advocaten bespreekt verder een aantal scenario's om te verduidelijken wat onder schijnconstructies wordt verstaan. Tot slot vertelt een vertegenwoordiger van Zandbergen Transport hoe dit bedrijf de toets voor de CROP certificering heeft doorstaan voor het keurmerk PayChecked in Transport.
Bron: EVO