Tholen - Een nieuwe havenspeler die beter kan concurreren met de grote jongens zoals Rotterdam en Antwerpen. Woordvoerder Maarten van As van de haven van Vlissingen verwacht dat dat beeld vanaf eind 2017 waarheid kan zijn. "Uit onderzoeken die de laatste zeven maanden uitgevoerd zijn, blijkt dat er op strategisch, juridisch, fiscaal en governance gebied geen onoverkomelijke hobbels meer zijn die de fusie tussen de Gentse haven en die van Vlissingen en Terneuzen in Zeeland in de weg kunnen staan", geeft de woordvoerder aan. De havens staan achter deze fusie, nu is het de beurt aan de aandeelhouders en de personeelsvertegenwoordiging om zich hierover uit te laten. Naar onze verwachting werken we tegen het einde van het jaar als één haven."
Het laden en lossen van bananen in Vlissingen
Stijging
De zegsman van Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen) denkt niet alleen dat de haven van Gent en Zeeland in de Europese top-10 komt, ook verwacht hij een stijging van toegevoegde waarde, werkgelegenheid en overslag in de regio. "Wij gaan ervan uit dat de havens gezamenlijk een 15 procent grotere groei kunnen bereiken, dan los van elkaar", zegt hij. "Die groei is 15 procent boven de groei die er zou zijn als we niet zouden fuseren. Door de fusie stijgt waarschijnlijk niet alleen het goederenvervoer, maar ook dat de werkgelegenheid in de regio zal ongeveer met hetzelfde percentage omhoog zal gaan."
Bananen
Eén van de producten die in de haven van Vlissingen aankomen, zijn bananen. De Zeeuwse woordvoerder geeft aan dat dankzij de voorspelde groei de positie van de toekomstige gefuseerde haven sterker zal worden. "Wij kunnen dan beter concurreren met andere havens. Bijvoorbeeld met Antwerpen, waar ook veel bananen geïmporteerd worden. Maar zeker ook aardappelen en uien zijn voor ons een belangrijk product. Momenteel worden er vanaf Vlissingen 480.000 ton bananen en 163.000 ton uien en aardappelen verscheept. Dat aantal zal na de fusie kunnen toenemen."
Groei
Volgens Maarten werken er momenteel in en om de Zeeuwse havens meer dan 32.000 mensen. In Gent is dat met 62.000 zelfs bijna het dubbelen. Door de fusie verwacht de haven ook hier een mooie groei te kunnen creëren die belangrijk is voor de regio.
"Omdat we groter worden, worden we aantrekkelijker voor bedrijven", vervolgt hij. "Doordat wij een grotere marktpartij worden, kunnen we steviger opereren. We worden dan aantrekkelijker voor nieuw bedrijven en meer vrachtstromen zullen langs onze haven komen. Hierdoor zullen de havens qua oppervlakte moeten uitbreiden, hoeveel dat precies zal zijn, weten we nog niet."
ICT
Die sterkere positie waar Maarten het over heeft, heeft met meer te maken dan alleen die top 10 positie die bereikt wordt en die voor bedrijven aantrekkelijk kan zijn in het maken van een keuze voor een haven. "Klanten verwachten tegenwoordig steeds meer diensten van een haven. Denk hierbij aan ondersteuning op het gebied van ICT en duurzaamheid", vertelt hij. "Door de fusie is dat nog beter mogelijk en kunnen wij bijvoorbeeld beter advies geven op het gebied van duurzaamheid dan wanneer wij nog zelfstandig geweest zouden zijn. Daarom staan wij enthousiast tegenover de fusie."
Voor meer informatie:
P.O. BOX 132