Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
3 keer zoveel markten als 50 jaar geleden

Markthandel floreert in Brussel

Als echte motoren van economische aantrekkelijkheid en vectoren voor het versterken van de identiteit van winkelstraten worden markten steeds succesvoller in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In de afgelopen 5 jaar is het aantal markten in Brussel met 20% gestegen. Ook voor de winkeliers is dat goed nieuws. Een meerderheid constateert dat er meer aanloop is op marktdagen. Bovendien zijn de markten goed voor de werkgelegenheid.

Op verzoek van Didier Gosuin, Brusselse Minister van Economie en Werkgelegenheid, heeft het regionaal handelsagentschap Atrium.Brussels in samenwerking met de ULB een marktstudie uitgevoerd. Gedurende meer dan één jaar zijn 1781 klanten en 425 markthandelaren op 28 verschillende markten in de hoofdstad ondervraagd. Het resultaat is een gids van meer dan 150 pagina's vol adviezen en aanbevelingen om nieuwe markten te creëren en bestaande markten te herdefiniëren. Deze gids wordt 27 juni aanstaande gepresenteerd.

De groei van de Brussels markten
Hoewel markten reeds sinds de Oudheid in onze streken aanwezig zijn, gaat hun aantal er de laatste jaren op indrukwekkende wijze op vooruit. Het aantal marktplaatsen in het Brussels Gewest is van 23 in 1967 gestegen naar 59 in 2017, bijna een verdrievoudiging in 50 jaar! Deze trend lijkt niet af te nemen aangezien er alleen al de afgelopen vijf jaar 19 nieuwe markten werden gelanceerd.

Troeven
Handel is een levende materie, die ontstaat, verdwijnt, verandert van vorm… Het is van levensbelang om nieuwe concepten te blijven ontwikkelen.
Markten vormen een uitstekende stimulans voor het ondernemerschap. Kandidaat handelaars kunnen hun idee uittesten tegen lagere kosten. De markten zijn eveneens bevoorrechte plaatsen om innovatieve handelsmodellen uit te proberen.
Zo hebben bijvoorbeeld food trucks hun debuut gemaakt op de markten, net als de grillkramen een paar jaar geleden. Een fenomeen in volle groei: 30% van de Belgische food trucks bevinden zich in Brussel. De omzet van de sector wordt geschat op bijna 30 miljoen euro. De voorzitter van de Belgian Food Truck Association, Fabrice Willot, meent dat de sector zich tegen 2020 zou moeten stabiliseren met tussen 600 en 700 foodtrucks in België.
De markt heeft volgens het rapport zes troeven in handen:
1. Een economische groeimotor
2. Een werkgelegenheidsvector
3. Een commerciële motor
4. Een factor van sociale cohesie
5. Een motor van de circulaire economie

6. Een incubator van nieuwe trends

Identiteit
Terwijl 50 jaar geleden heel wat waarnemers voorspelden dat markten gewoonweg zouden verdwijnen, stellen we nu vast dat ze zich hebben weten aan te passen aan de evoluties van de maatschappij en opnieuw een essentiële rol spelen in het stadsleven. Het is vandaag niet zozeer hun palliatieve bevoorradingsrol die tot hun succes leidt, maar wel hun functie van identiteitsmarker voor een bepaald grondgebied.
 
Markten, een eeuwenoude maar daarom niet versleten handelsvorm, blijven evenwel nog altijd een complexe zaak om te organiseren. Het wettelijke kader voor markten in Brussel is redelijk versnipperd. Er lijken ook even evenveel manieren te zijn om een markt op te richten dan dat er markten zijn op het grondgebied van het Gewest. Deze al bij al bij relatief beperkte moeilijkheden en minpunten contrasteren met de vele weldoende effecten van markten in onze steden: theater voor economische en commerciële uitwisselingen, animatie en sociale cohesie, plaats voor bewustmaking en opvoeding, instrument voor stedelijke revitalisering en commercialisering, vector voor innovatie en toeristische ontwikkeling ...

Bron: www.atrium.brussels.
Publicatiedatum: