Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overschot aan citroenen op Europese markt

De angst van de Spaanse citroenensector voor een overschot aan Verna-citroenen blijkt uit te komen, aldus Enrique Fuentes van het in Murcia gevestigde bedrijf. De Verna-citroen is een ras dat rond deze tijd van het jaar het meest wordt vermarkt. 


Citroenen van het merk Tyler in cartons van Hijos de Alberto del Cerro.

"Spanje heeft deze zomer een groot aanbod aan Verna-citroenen, dat bijna twee keer zo groot is als vorig jaar. Dat aanbod valt samen met de toegenomen opbrengst van de citroenoogst in Zuid-Afrika en Argentinië. Daarbij heeft Argentinië dit jaar voortijdig zijn citroenen naar Europa gestuurd om voordeel te kunnen halen uit de hoge prijzen, die op de Europese markt gelden. De Argentijnse citroenen waren eerst beschikbaar in Rusland en kwamen in begin mei in andere Europese havens terecht, terwijl ze normaal pas in juni op de Europese markt verschijnen. De oogst in Turkije is een paar maanden geleden afgelopen. De citroenen worden daar zoals gebruikelijk in grotten opgeslagen en worden geëxporteerd naar de aangrenzende regio's van Turkije," legt Enrique Fuentes uit.

Volgens Fuentes heeft een groot deel van de Spaanse citroenen groottes die commercieel gezien ongeschikt zijn. Deze citroenen zijn te groot of te klein om te kunnen worden geëxporteerd. "Ik heb in het algemeen nog nooit een oogst gezien, waarin de maten van de citroenen zo groot waren. Als we de citroenen met deze maten van het totale volume zouden scheiden, zou er met betrekking tot markten als Duitsland of Frankrijk niet echt meer sprake zijn van een overschot. Er geldt echter wel degelijk een overschot in Oost-Europese landen, waar de citroenen op basis van prijs worden ingekocht."

De markten zijn erg rustig. "De prijzen voor de teler zijn nog steeds hoog, omdat ze de afgelopen jaren stil zijn blijven staan. Er wordt nog steeds veel gespeculeerd met citroenen."

Volgens Enrique Fuentes gaan de volumes citroenen in Spanje en Zuid-Afrika mogelijk in de komende jaren verder toenemen. Dit zal afhangen van de weersomstandigheden. De teelt in Argentinië en Turkije zal echter met een meer bescheiden tempo groeien. 

Het Verna-seizoen loopt de komende weken af. "De exacte datum hangt af van de temperaturen, maar we verwachten het einde nu medio juli," zegt Fuentes. "Er komt een tweede bloeiperiode medio augustus, maar dit betreft citroenen van lagere kwaliteit. De kenmerken van deze citroenen zijn alleen maar geschikt voor Spanje en voor nabij gelegen markten. Ze zouden in geval van schaarste ook naar andere Europese landen kunnen worden geëxporteerd, maar daar gaat dit jaar geen sprake van zijn," zegt Enrique Fuentes tot slot. 

Voor meer informatie:
Enrique Fuentes
Hijos de Alberto del Cerro
C/ Mayor, 372.
30139 El Raal (Murcia). Spain
T: +34 968600162
M: +34 672162003
enrique@albertodelcerro.com
www.albertodelcerro.com

Publicatiedatum: